Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tillsätta juice koncentrat mitt i jäsning.

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Sirtomtom
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jul 18, 2023 8:55
Utrustning: Plasthink.

Tillsätta juice koncentrat mitt i jäsning.

Inlägg av Sirtomtom »

Hej. Jag har köpt en liten utrustning och tänkte nu göra vin. Det är första gången för mig. Har läst lite framotillbaka och försökt samla en tillräcklig kunskap för att lyckas. MEN.. så slog det mig. Mitt vin kanske inte smakar bra? Vad gör jag då?

Har satt ett vin på 6kg röda vinbär, 6kg socker och fyllt på med vatten till en sammanlagd volym på 20liter samt tillsatt jäst o näring.

Är inne på andra dagen av jäsningen och det bubblar på bra..

Min fråga..

Om 5 dagar när det jäst sammanlagt 7dagar tänkte jag sila satsen och smaka lite på det. O sen låta det stå några veckor till. Om det smakar klent i smaken i samband med ”filtrering” kan jag då tillsätta några DL koncentrat av svartvinbärjuice för att höja aromen? Eller borde jag ha gjort det redan från början?

Om de nu går.. är de något jag måste tänka på? Går det göra redan nu? Eller ska man vänta o tillsätta det som de sista man gör? Är helt novis. Ge mig all input ni har.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Tillsätta juice koncentrat mitt i jäsning.

Inlägg av click »

Det är inga problem att tillsätta något efter att det jäst färdigt och klarnat, men det du skall tänka på är att om du tillsätter mer socker kommer jäsningen starta om och vinet kommer bli grumligt igen.

Med mer socker kommer du även höja alkoholen (17g socker per liter ger 1%), förutsatt att jästen klarar av det.

Vill du undvika ovanstående kan du använda jässtopp.

Sen undrar jag hur mycket smak några dl saft ger till 20l, men du kan ju alltid prova i mindre skala först.
Sirtomtom
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jul 18, 2023 8:55
Utrustning: Plasthink.

Re: Tillsätta juice koncentrat mitt i jäsning.

Inlägg av Sirtomtom »

ok, tack. Då känns det bra. Jag tillsatte 1Liter svartvbinbär koncentrat efter fem dagar. Då passade jag även på att sila bort skalen från alla röda vinbär. Låter det jäsa nu, ska bli intressant att smaka sen :)

Smakade i samband med att jag silade av och tillsatte koncentratet och det smakade som en söt cider typ. fast utan kolsyra då.
Tomcat
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jun 16, 2023 10:53

Re: Tillsätta juice koncentrat mitt i jäsning.

Inlägg av Tomcat »

När jag gjorde vin på juice-konc. så hällde jag ut det.

Man kan ju känna koncentrat-smaken, uushh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tillsätta juice koncentrat mitt i jäsning.

Inlägg av latmasken »

Det är en fördel att prova med mindre satser om man är osäker på "receptet". Jag har ett par gamla 5-liters svagdrickaflaskor som jag brukar använda för småsatser att testa med innan jag ger mig på att göra en 20-liters.

Viss smakjustering går som sagt var att göra i efterhand, men annars tycker jag att det bästa är att prova att blanda olika viner. Jag har sparat en massa gamla barnmatsburkar (de rymmer typ 2-3 dl) från när ungarna var små och använder dem för att prova mig fram till olika blandningar.

Tar t.ex. 4 burkar och blandar typ 1:4, 2:3, 3:2, 4:1 av t.ex. ett "för sött" och ett "för surt" vin.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst