Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare, syrenvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Rivieran
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 30, 2023 17:31
Utrustning: Jäshink

Nybörjare, syrenvin

Inlägg av Rivieran »

Jag har aldrig gjort vin förut tills för nyligen. Jag gjorde syrenvin med blåbär
Recept
7liter syren
3citron
7 liter vatten
3liter blåbär
3-4kg socker
Champagne jäst

Satte på jäsning, i jäshink med vattenlås/rör

Den startade upp men sen gick det trögt, efter ett par dagar kunde jag inte höra bubblor. Fick för mig att tillsätta ett till paket jäst samt 1/2kg socker. Det bubbla igång och bubbla säkert i 4 veckor, Sen slutade det bubbla. Efter det slutat bubbla har vinet stått i kärlet i ytterligare 4 veckor. Jag öppnade hinken och vinet såg bra ut, klart rosa färg, det luktar alkohol om det.
Så jag tappade om vinet till ett annat kärl med tät slutet lock utan bottensats. Hur länge ska den stå?
Smakar syren och så, smakarn inte omärkligt men inte gott.
Misslyckades jag? Är vinet säkert att dricka? Kan någon förklara för mig vad som händer när jag la till mer jäst?
Är jag helt ute och cyklar med mitt recept?
Det är inte bubbligt!
Hoppas nån kan svara!
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Nybörjare, syrenvin

Inlägg av Brigg »

Ny jäst kan starta upp en jäsning som avstannat.
Jag tror vinet är säkert att dricka, jag hade definitivt druckit det. Jag gjorde också syrenvin i våras, fast m rabarber ist för blåbär o citron. Det är uppdrucket nu och alla inblandade är vid god hälsa. Mitt var också rosa och smakade som du beskriver ditt, gott och med en liksom flyktig smak av syren.

Ditt vin kanske blir godare om du lagrar det, men när sockret är förbrukat av jästen kan det inte jäsa mer.

Om du ska göra mer vin skulle jag rekommendera att du köper en oechslemätare (ser ut som en stor glastermometer) och ett mätglas. Det är billiga grejer, men mkt användbara. Då kan man följa jäsningen o behöver inte lita på bara smak och doft. Det finns tabeller man kan räkna ut alkoholhalten med mha de mätvärden man får fram på oechslemätaren.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Nybörjare, syrenvin

Inlägg av Allfader »

Svårt att säga varför jäsningen avstannade, men jag hade gissat på den stora sockermängden till en så liten sats. Till 7 L vatten hade jag pytsat i 1kg socker i taget.

Å andra sidan kom ju jäsningen igång till slut, så om det inte var en annan tåligare vinsort, dog jästen av något annat. Framgår inte om vattnet du hade i var kokande. Det ska det vara, annars förstörs jäsningen lätt. Men jäst tillsätter man först när det svalnat.

Blommor, bär och frukter bör inte ligga i hinken mer än en 4-5 dagar. Annars finns risk att de ger en dålig bismak till vinet.

Jag hade låtit vinet stå och klarna ett halvår, men det är jag det.

Kan inte läsa något som tyder på att vinet skulle vara osäkert att dricka. Men smakar det äckligt är det nog inget kul att bjuda på.

Lycka till.
Rivieran
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 30, 2023 17:31
Utrustning: Jäshink

Re: Nybörjare, syrenvin

Inlägg av Rivieran »

Allfader skrev: mån jul 31, 2023 22:28 Svårt att säga varför jäsningen avstannade, men jag hade gissat på den stora sockermängden till en så liten sats. Till 7 L vatten hade jag pytsat i 1kg socker i taget.

Å andra sidan kom ju jäsningen igång till slut, så om det inte var en annan tåligare vinsort, dog jästen av något annat. Framgår inte om vattnet du hade i var kokande. Det ska det vara, annars förstörs jäsningen lätt. Men jäst tillsätter man först när det svalnat.

Blommor, bär och frukter bör inte ligga i hinken mer än en 4-5 dagar. Annars finns risk att de ger en dålig bismak till vinet.

Jag hade låtit vinet stå och klarna ett halvår, men det är jag det.

Kan inte läsa något som tyder på att vinet skulle vara osäkert att dricka. Men smakar det äckligt är det nog inget kul att bjuda på.

Lycka till.

Jo men allt som du säger är gjort!
Vattnet kokades såklart, syren och blåbär fick dra i 3 dagar, sen silade jag bort det, även jästen for i i icke kokande vätska så allt gick ju som det skulle tills det avstannade efter ca 4 veckor.
Kan vin aldrig avstanna av sig själv?

Enligt recept skulle jag ha i lite mer socker än vad jag faktiskt hade! Så jag misstänkte att det var sockret som tog slut och därför dog jästen. Vad tror du?

Nu får den stå ett par månader, hur det smakar sen återstår
Rivieran
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 30, 2023 17:31
Utrustning: Jäshink

Re: Nybörjare, syrenvin

Inlägg av Rivieran »

Uppdatering!

Efter att ha hällt över vinet i ett annat kärl för klarning så expanderade kärlet och det är ett tydligt tryck där inne. Jag öppnade (kanske fel av mig) och det pyste ut som om det var kolsyrat.
Vad har ni att säga om det?
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Nybörjare, syrenvin

Inlägg av Brigg »

Det betyder att vinet fortsatte jäsa efter att du hällt om det. Det är vanligt, man syresätter vinet vid omhällning o då kvicknar jästen till. Det betyder också att det fanns socker kvar i vinet, eftersom jästen måste ha socker för att kunna leva. Det som pös ut var (som du misstänker) kolsyra, dvs koldioxid löst i vinet, CO2 är en biprodukt som bildas när jästen omvandlar socker till alkohol.

Vin slutar jäsa av sig själv antingen när alkoholhalten blir så hög att den dödar jästen, eller när allt socker är konsumerat.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster