Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Eget äppelvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Busen2000
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 30, 2023 21:40

Eget äppelvin

Inlägg av Busen2000 »

Hej, jag testar just nu att göra eget äppelvin på:
Äpplen
Rönnbär
Socker
Vatten
Jästnärsalt
Starkvinjäst.
Har haft frukten i klyftor i en dammjeane i 4 dygn och nu silat av och tillsatt socker och ställt på ny jäsning. Det jag undrar nu är om det kommer bli lite smaklöst när det är klart då jag inte pressat frukten samt använt såpass mkt vatten (ca 10 L ) till en bryggning på just 10 L.. kan jag isåfall tillsätta någonting som ger det mer äpplig smak utan att förstöra jäsning eller slutprodukt? Mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Eget äppelvin

Inlägg av latmasken »

Hur mycket äpplen hade du i? Att du hade 10 liter vatten säger ju inget, det är skillnad på om du hade 1 kg äpplen eller 20 kg äpplen.
Användarvisningsbild
Ranstrand
Finjäsare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön sep 20, 2009 2:01
Ort: Skövde

Re: Eget äppelvin

Inlägg av Ranstrand »

Ja men om du smakar på de när de jäst klart och inte smakar mkt så släng i ett par paket juice koncentrat och låt de jäsa ut me då?
Projekt:
Blåbärsvin -22, -23
Mousserat vin på himrod-druvor -23
Vin på Rondo och zilga -23
Vin på Zilga och spulga -22
Användarvisningsbild
Ranstrand
Finjäsare
Inlägg: 67
Blev medlem: sön sep 20, 2009 2:01
Ort: Skövde

Re: Eget äppelvin

Inlägg av Ranstrand »

Ja men om du smakar på de när de jäst klart och inte smakar mkt så släng i ett par paket juice koncentrat och låt de jäsa ut me då?
Projekt:
Blåbärsvin -22, -23
Mousserat vin på himrod-druvor -23
Vin på Rondo och zilga -23
Vin på Zilga och spulga -22
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst