Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Förberedelser: Hur noga är det med rensningen? Vilka bär/frukter bör blandas med andra?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
The_element
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 24, 2023 20:40
Utrustning: Vinhinkar

Förberedelser: Hur noga är det med rensningen? Vilka bär/frukter bör blandas med andra?

Inlägg av The_element »

Har plockat ca 4kg blåbär i sista minuten. Jag har rensat dem men är nog mycket ifrån sista plockomgången som inte är helt hundra (skrynkliga, övermogna, osv).
Läste någonstans att de bör rensas noga eftersom ruttna och mögliga bär kan sabba hela vinsatsen. Hur noga är det egentligen?

Har också läst att man bör tillsätta andra bär och/eller frukter om man ska göra vin på blåbär, dels för jäsningen men också för smaken (blir för len/bara söt?). Vilka bär och/eller frukter gäller det för, och vilka funkar bra ihop/mindre bra ihop?

Jag läste också någonstans att man kan frysa dem ett par dagar innan man börjar, för att det framhäver smakerna. Vad rekommenderas sen, isåfall? Upptining? Eller krossning av frysta bär? Eller koka ur dem?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Förberedelser: Hur noga är det med rensningen? Vilka bär/frukter bör blandas med andra?

Inlägg av Fisken »

The_element skrev: tor aug 24, 2023 20:55 Har plockat ca 4kg blåbär i sista minuten. Jag har rensat dem men är nog mycket ifrån sista plockomgången som inte är helt hundra (skrynkliga, övermogna, osv).
Läste någonstans att de bör rensas noga eftersom ruttna och mögliga bär kan sabba hela vinsatsen. Hur noga är det egentligen?
Tror du bör vara ganska noggrann och ta bort det du ser av de mögliga bären. Övermogna och skrynkliga är ingen fara. Bär brukar väl snarare jäsa än ruttna när de blir gamla och det är inte farligt.
The_element skrev: tor aug 24, 2023 20:55
Har också läst att man bör tillsätta andra bär och/eller frukter om man ska göra vin på blåbär, dels för jäsningen men också för smaken (blir för len/bara söt?). Vilka bär och/eller frukter gäller det för, och vilka funkar bra ihop/mindre bra ihop?
Blåbär har inte så intressanta smaker om man bortser från sötma och arom. Där finns väldigt lite strävhet vilket kan leda till ett platt och tråkigt vin när sötman jäst bort. För att kompensera för detta skulle man kunna tillsätta en del aronia eller rönnbär exempelvis. För att komma på vilka bär som funkar med vilka får man smaka på dem, försöka tänka bort sötman och föreställa sig vilka smaker som blir kvar. Sedan hitta en kompination av bär som ger ett balanserat resultat. Fokusera på bitterhet och syra när du gör detta, aromerna ändras så mycket under jäsningen att det är svårt att uttala sig om dem på förhand.
The_element skrev: tor aug 24, 2023 20:55
Jag läste också någonstans att man kan frysa dem ett par dagar innan man börjar, för att det framhäver smakerna. Vad rekommenderas sen, isåfall? Upptining? Eller krossning av frysta bär? Eller koka ur dem?
Jag skulle bara tina dem.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Förberedelser: Hur noga är det med rensningen? Vilka bär/frukter bör blandas med andra?

Inlägg av Allfader »

Ta bort mögliga och ruttna bär så de inte förstör smakrn. Men jag skulle säga att det inte är så noga bara man tillsätter kokande vatten.

Edelman rekommenderar blåbär och vinbär i Vinboken. Finns många bra recept i den.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Förberedelser: Hur noga är det med rensningen? Vilka bär/frukter bör blandas med andra?

Inlägg av Fisken »

Allfader skrev: fre sep 08, 2023 22:03 Edelman rekommenderar blåbär och vinbär i Vinboken. Finns många bra recept i den.
Röda vinbär är lite av ett superbär när de gäller jäsning är min erfarenhet. Funkar bra som tillsats i det mesta. Det enda man behöver vara försiktig med är att de är väldigt sura.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster