Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Utrustning och teknik.
Tomcat
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jun 16, 2023 10:53

6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Inlägg av Tomcat »

Hej. Nu har det blivit en del tunnor av vin efter en på vitt vin, rött vin, dessert vin, socker baserat vin(rörsocker) och en del annat.

Det ser ut som det gör på bilden hemma i vardagsrummet, jag tog mig till att investera i riktiga ekfat för jag fick för mig det. Nu kanske jag har en för kort jäsningstid(ca 1 vecka)
Men det är ungefär så länge som det ploppar på Lidls brödjäst som jag använder, använder någon annan här den jästen? Mig veterligen fungerar den okej, priset är det inget fel på=)

Jäsningstiden skall ju vara så att det slutar ploppa +1 dag kanske 2 för att vara säker men nu har jag läst till mig av några här att jäsningstiden kan vara upp emot 1 månad.

Mina ekfat behöver avlöna sig men kanske har jag gjort fel när jag tänker att jästiden ska vara avverkad så kort som möjligt(nu utdragen till 1 vecka) och sen direkt ned på ekfat minst 1 månad(jag har folk som vill köpa av mig asap.)
I vissa fall har jag när jag hällt upp på fat fått stort tryck av koldioxid på tunnan så alltså har inte all jäsning hunnit ske...

Kan nå ge mig lite kursändring eller förklgaring för mig här?

/M
Bilagor
thumbnail_20230612_093724.jpg
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Inlägg av latmasken »

Vill folk köpa vin gjort på brödjäst??

Finns inget vettigt vin som jäser klart på en vecka... Tålamod är vinbryggarens bästa vän.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: 6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Inlägg av Frippan »

Ett råd är väl att backa, lugna ner dig och börja om lugnt och sansat!
Jag antar att du gör vinet på vinsatser? Får du inte med en vettig jäst då?
Du bör också få med instruktioner till satserna. Läs dem!
Det känns som att du missat stegen med skaka ur kolsyran och låta vinet klarna efter jäsning.
Vinet ska vara kristallklart innan det tappas på fat!
Det ser ut som att du köpt gamla uttjänta fat. Hur har du gjort rent och steriliserat dem, och hur tänker du göra rent dem framledes nu när du får en massa bottensats i dem?

Köp en vinsats med komplett jässats med jäst, jässtopp, klarningsmedel etc och räkna med iaf en månad innan du börjar fundera på att tappa vinet på (steriliserade) fat.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: 6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Inlägg av Fisken »

Det här är ändå intressant. Håller med latmasken om att brödjäst inte är något att rekommendera, men med tanke på att du verkar ha en produktionstid på ca 1,5 månad och har hållit på i 6 månader så borde du redan ha sålt en del vin? Eller åtminstone haft smakprover som gjorde folk tillräckligt intresserade för att lägga en beställning. Rimligtvis borde resultatet då ha varit hyfsat. Skulle gärna höra mer om hur du upplever att vinerna blivit och hur du skulle vilja förbättra dem.
Tomcat skrev: fre jun 16, 2023 11:07 Det ser ut som det gör på bilden hemma i vardagsrummet, jag tog mig till att investera i riktiga ekfat för jag fick för mig det.
Ser häftigt ut, men också läskigt. Måste vara en mindre katastrof om ett fat börjar läcka eller proppen går ur när du inte är hemma?
Tomcat skrev: fre jun 16, 2023 11:07
Jäsningstiden skall ju vara så att det slutar ploppa +1 dag kanske 2 för att vara säker men nu har jag läst till mig av några här att jäsningstiden kan vara upp emot 1 månad.

Mina ekfat behöver avlöna sig men kanske har jag gjort fel när jag tänker att jästiden ska vara avverkad så kort som möjligt(nu utdragen till 1 vecka) och sen direkt ned på ekfat minst 1 månad(jag har folk som vill köpa av mig asap.)
Jag brukar aldrig se någon jäsning som färdig innan det gått 14 dagar från jässtart. Är dock egentligen bara öl som går så fort, vin och cider brukar ta längre tid. Att dina går så fort beror antagligen på att du använder bakjäst. Det går bra att vänta länge efter att jäsningen stannat innan du tappar om, låter du det gå någon månad innan du häller det på fat kommer det ha hunnit klarna en hel del. Jässtopp, klarningsmedel och urskakning av kolsyra behövs inte om du har tid att vänta, men hjälper om du vill snabba på processen. Jag skulle absolut rekommendera att du köper en riktig vinjäst från ett känt märke för att förbättra kvaliteten på produkten. Det är väl värt det lilla det kostar och du får också möjlighet att välja vilka egenskaper du vill ha, exempelvis ett vin som lämpar sig för fatlagring. Mangrove jack och Lallemand gör bra vinjäster. Vill du prova riktigt fin jäst kan du köpa från white labs, men de är dyra.
Lycka till!
Tomcat
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jun 16, 2023 10:53

Re: 6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Inlägg av Tomcat »

Joe då, jag lyckades med ett sött och lite starkt vin som några herrar på lagret blev förtjusta i, det hade kort produktionstid utan ekfat om 1 mån till 1,5 mån. Ändå var det svårt för mig att hejda de som var törstiga för de kunde ringa mitt i nassen nästan(VI VILL HA VIN!) hehe

Samtidigt började jag med Öl och eftersom jag har bikupor gjorde jag ett honungsöl(okolsyrat) underbart gott, precis tillräcklig sötma(det ska ändå vara öl) och färgen himmelsk skulle jag säga, men den tunnan vill jag inte dela med mig.

Jäst försökte jag skapa själv, använde sirap-baserad jäst ibland vete-mjöl jäst och det är svårt att säga om något av det fungerade något men det är ändå ett ämne som jag själv vill göra i framtiden. Kilopriset på jäst i butikerna är ju löjliga 3000 kr plus.

Okej, jag har ändå varit sugen på att prova köpa riktig jäst nån gång.

1. Jag började göra brännvin även och där undrar jag över kolfilter-rening, är det så enkelt som att handla aktivt kol, hälla i melitta filter och sila igenom så att det ger en bra rening?

2. Kan jag terminera jästsvamparna utan någon tillsats på något sätt om jag får en jäsning som bara fortsätter? Kokar jag ihjäl de?

3a. Om jag gör en färdig sats vin och jag ska tappa över det för en ny cykel av lagring och jag smakar av att det är alldeles för beskt, kan jag rädda upp det med att addera socker?

3b. Om jag adderar socker behöver jag återgå till jäsrör då igen samtidigt?


Joe men jag har lugnat ned mig med ekfaten och haft de primärt för öl och vinäger, lite vin bara. Jag trodde att vintillverkning var ekfatslagring 85%
Tack. /M
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Inlägg av latmasken »

Tomcat skrev: ons sep 06, 2023 10:28 1. Jag började göra brännvin även och där undrar jag över kolfilter-rening, är det så enkelt som att handla aktivt kol, hälla i melitta filter och sila igenom så att det ger en bra rening?
Nej, det aktiva kolet behöver ha kontakt med spriten så lång tid som möjligt. Det normala är att man har ett långt rör med kol och kör så sakta att det bara droppar ut (strypningen ska vara nertill på röret så det är fyllt med sprit).

Bättre metod är "nerifrån och upp".
2. Kan jag terminera jästsvamparna utan någon tillsats på något sätt om jag får en jäsning som bara fortsätter? Kokar jag ihjäl de?
Du kan döda dem med värme, men på vin förändrar det troligen smaken att värma upp det.
3a. Om jag gör en färdig sats vin och jag ska tappa över det för en ny cykel av lagring och jag smakar av att det är alldeles för beskt, kan jag rädda upp det med att addera socker?
Har du inte jässtoppat så kommer det börja jäsa igen. Och jag tror inte socker motverkar beska heller, sockret gör bara vinet sötare, inte mindre beskt.
3b. Om jag adderar socker behöver jag återgå till jäsrör då igen samtidigt?
Om du inte jässtoppat kommer det som sagt var börja jäsa igen, då lär du behöva jäsrör.
Tomcat
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jun 16, 2023 10:53

Re: 6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Inlägg av Tomcat »

Tack, det blir till o pallra sig till vinbutiken för jäst och jässtopp.

Jag tycker det är så kul att göra så mycket som möjligt helt själv och idag har jag kommit riktigt långt som självhushållare så när andra började tillverka vin med vinsatser kom jag ifrån en annan kurs.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 6 mån in på vin-karriären, frågor jäsning, tid, utr.

Inlägg av latmasken »

Visst är det kul att göra mycket själv, men det första man kan göra är ju faktiskt att försöka läsa på hur saker och ting fungerar. Det finns hur mycket som helst att läsa på Internet om hembryggning, bara på detta forum finns det hundratals bra trådar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster