Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stor (200l) sats på fallfrukt, tipps?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Jk89
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons sep 06, 2023 1:45
Utrustning: 200L tunna

Stor (200l) sats på fallfrukt, tipps?

Inlägg av Jk89 »

Tjena!

Har lite spännande planer, men känner att jag behöver lite tips från experterna här på forumet för att komma igång. Jag funderar på om det går att göra en stor mäsk i en 200L tunna, där man jäser på enbart fallfrukt, blir äpplen i detta fall, och jäst. Smaken och kvaliten är helt oviktig, det ska destilleras senare, målet är att få ut så mycket etanol som möjligt till så liten peng som möjligt.

Men jag behöver lite tips;

1. vilken jäst ska jag välja för att det ska jäsa så bra som möjligt på bara äpplen?

2. Hur mycket av sagda jäst bör jag ha till en 200L tunna? 5-8 gånger mer än om jag körde en 25 liters hink?

3. Ungefär hur många kilo äpplen bör jag ha, tänker att det ska motsvara ungefär 50-60kg socker?

Är det någon som gjort detta tidigare och har det ultimata upplägget? Smak och biprodukter är alltså helt oviktig.

Mvh Jk
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stor (200l) sats på fallfrukt, tipps?

Inlägg av latmasken »

1. Jag gissar att turbojäst är det vettigaste om du struntar i biprodukter.

2. Jästen är levande organismer som förökar sig så det är frågan om ifall det behövs så mycket extra. Turbojäst börjar jäsa så snabbt att om man har i extra riskerar jästen att ta kål på sig själv (det blir för varmt av jäsningen så jästen dör).

3. Om jag inte minns fel räknar man på cirka 5 dl must från 1 kg äpplen, 2 kg äpplen ger 1 liter. Äppelmust brukar ha cirka 110g socker per liter. Det ger att för 50 kg socker behöver du (50/0,11)*2=900 kg äpplen.

Problemet är ju att äppelmusten bara kommer att jäsa till 5-6% alkohol, vilket alltså ger en väldigt svag mäsk. Dessa 900 kg äpplen kommer ge 450 liter must som efter jäsning innehåller 22,5 liter ren etanol. Vid destillation kommer du få ut ungefär 56 liter 40-procentig sprit.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster