Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Snaps av Renfana ?

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
MrBelga
Bryggmästare
Inlägg: 223
Blev medlem: fre jan 09, 2004 1:00

Snaps av Renfana ?

Inlägg av MrBelga »

Någon här inne som testat att göra snaps av Renfana ? Har hittat denna växt på ängarna hemma under min jakt på Malört.

Hur blev resultatet ? Något att ge sig på eller ska man hoppa över denna variant ?

http://www.lysator.liu.se/~johana/snaps/renfana.html
16.jpg
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Snaps av Renfana ?

Inlägg av KaptenStofil »

Jag tyckte inte att det blev speciellt gott. Jag lade ned ett par kvistar med lite socker och lät det dra i 4 dagar. Färgen blev svagt grön och det smakade lite som hårvatten.

Renfana kanske kan bli gott om man blandar som i den bifogade länken:
3 cl renfaneessens, 3 cl gråboessens 1 cl johannesörtsessens blandas med 37 cl brännvin.
Jag tror dock att man med fördel bör byta ut gråbon mot malört.

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
Explorer
Bryggare
Inlägg: 114
Blev medlem: tor jan 15, 2004 1:00

Snaps av Renfana ?

Inlägg av Explorer »

Urk! Det var nog den vidrigaste kryddan jag snapsat på..... och lukten sen...
Användarvisningsbild
eau_de_vie
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör nov 27, 2004 1:00
Ort: Stockholm

Snaps av Renfana ?

Inlägg av eau_de_vie »

Renfana är populär snapskrydda på Öland, denna snaps kallas "Gubbaskägg". Jag köpte en liten påse Gubbaskägg för några år sedan (samtidigt som jag köpte torkad pors). Renfanan smakade fan, i varje fall jämfört med porsen som blev jättebra.

Det är stor skillnad på aromen från olika exemplar av Renfana, jag har faktiskt ibland repat av några blommor med bra och välbalanserad arom. Någon gång ska jag göra ett försök att extrahera enbart utvalda välsmakande blommor (även bladen innehåller mycket arom).

Men som sagt, mitt första och hittills enda försök med Renfana doftade och smakade ungefär som målarfärg.
"F?r mycket alkohol ?r ett helvete, men lagom ?r aldrig tillr?ckligt!"
Användarvisningsbild
MrBelga
Bryggmästare
Inlägg: 223
Blev medlem: fre jan 09, 2004 1:00

Snaps av Renfana ?

Inlägg av MrBelga »

Fy fan, ja då hoppar jag nog över denna variant jag också. Kul att några testat dock ! :)
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Snaps av Renfana ?

Inlägg av KaptenStofil »

Nu upptäckte jag att jag nog lät det dra alldeles för länge. Mer lämpligt är tydligen 1 dl blommor till 70 cl sprit som sen får dra i max ett dygn.

Jag får pröva och se om det blir bättre.

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
TantFusel
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons dec 08, 2004 1:00

Snaps av Renfana ?

Inlägg av TantFusel »

Har inte provat, men från P.V. Glob Brennevinsboken:

Reinfann er kanskje den bitreste som brukes (används) til krydderbrennevin....... Blomster eller blader has på flaske etter et par dagers tørking i skyggen. De dekkes med alkohol og trekker 2-3 dager, hvorefter essensen siles fra. Må fortynnes mye før den brukes.

Renfana är et gammalt abortmedel, så... !

Några örtar behöver torkas lite för at kumarinen skal utväcklas. Renfana er måhända en av dom?
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Snaps av Renfana ?

Inlägg av Kryddvittran »

Gjorde nu denna sensommar en snaps av renfana som vart vädligt god, recept:

1/4 dl blommor från renfana
35 cl sprit

Lät detta stå i ett dygn, färgen blev lätt brungrön, smaken både bitter och blommig, samt hade en del karaktär av själva lukten av renfana i smaken

Tricket för att få nåt drickbart är som tidigare nämnt i tråden, att inte låta den stå för länge.

//Kryddvittran
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster