Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelcider med smak – hur smaksätter man?

Cidersatser och recept. Även recensioner av cidersatser och tillbehör.
Nissen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 15, 2019 17:03
Utrustning: Damejeanne

Äppelcider med smak – hur smaksätter man?

Inlägg av Nissen »

Jag har gått vidare från äppelvin till att göra cider. I höstas gjorde jag ett test – mer eller mindre – med Ingrid Marie via en slowjuicer till en femliters patentflaska, och det föll väl ut.

I år tänkte jag gå vidare och förutom någon fullstor damejeanne med ren äppelcider, också göra några mindre prov att smaksätta. Jag har en fin uppsättning patentflaskor på mellan två och fem liter, som ska fungera för ändamålet.
Jag har förutom hundratals kilo prima fallfrukt från Transparent Blanche, också från trädgården och skogen intill tillgång till mindre mängder hallon, blåbär, smultron, krusbär, vinbär och fläderblom, som kan fungera bra för smaksättning. Om det kniper kan jag också få tag på körsbär, rabarber och lingon, för det fall dessa frukter skulle ge bättre smak. Jag kan också få några tiotal kilo päron från en granne.

Det jag undrar över är hur jag bäst går till väga för att få en lämplig smaksättning. Själv hade jag väl tänkt peta i sådär 10% bär i äppelcidern någonstans i processen, för att få en fin ton och variation på äppelcidern. Men var någonstans i processen tillsätter man lämpligast smaksättningen?
Med bären och päronen tycks det självklart att köra ned dem genom slowjuicern till själva äppelmusten, men då kanske jag måste tänka på hur sådant påverkar vildjästen i äpplena, som jag hade tänkt använda för jäsningen, då jag vill försöka undvika alla tillsatser (förutom socker till kolsyrejäsningen). Men när och var ska man tillsätta fläderblommorna för att det ska ge bäst smak och inte ge alltför mycket besvär med att få bort resterna för att få en klar dryck?

Jag vill understryka att jag ser det som viktigt att göra cider med smak, inte smaksätta äppelcider i efterhand genom att hälla i lite hallonsaft osv. – det känns som lite fusk. Jag vill också i möjligaste mån låta bli att tillsätta något alls (förutom socker till kolsyran alltså) och bara låta naturen ha sin gång med musten. (T.ex. har jag fläderblomssaft från i fjol, men tänker ändå göra mig omaket att plocka nya blommor nu och frysa in för att kunna ha dem "färska" att blanda i cidern.)

Jag har tillgång till flera böcker om cidertillverkning – mest engelska – så grunderna ska jag kunna läsa mig till, men det är finliret jag skulle behöva hjälp med. Kan någon med erfarenhet av tillverkning av cider med smak av bär och blommor kanske bidra med lite egna erfarenheter och tips?
2023: 110 liter äppelvin, 10 liter körsbärsvin, 50 liter cider (äppel-, päron-, körsbärs-, krusbärs-, hallon-, svartvinbärs- och fläderbloms-) och 10 liter perry.
2024 (plan): 25 liter körsbärsvin, slånbärsvin, slånbärscider, lingoncider, blåbärscider
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelcider med smak – hur smaksätter man?

Inlägg av latmasken »

Kruxet med att ha smaksättaren med under jäsningen är att jäsningen förändrar smaken.

Det är därför det de säljer på systemet är smaksatt och kolsyrat äppelvin.

Om du tänker efter, smakar vanlig cider äpple? Den är ju gjort enbart på äppelmust.
Nissen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 15, 2019 17:03
Utrustning: Damejeanne

Re: Äppelcider med smak – hur smaksätter man?

Inlägg av Nissen »

latmasken skrev: tor jun 15, 2023 21:06 Kruxet med att ha smaksättaren med under jäsningen är att jäsningen förändrar smaken.
Jag tar till mig det här och ska tänka på det.
Men nu är ju min tanke inte att göra cider som smakar hallon eller körsbär, utan äppelcider som helt enkelt smakar gott. Och även om äppelcider inte smakar särskilt mycket som ett äpple man tuggar i sig eller som äppelmust, så smakar den gott. (Fjolårets äppelcider av Ingrid Marie har nu mognat och är angenäm att dricka lätt pärlande, även om smaken är ganska flyktig och något sur.) Jag har ju också satt 10 liter körsbärsvin nu, som väl kommer att smaka mestadels körsbär trots jäsningen – eller i a f gott.
Nåväl! Jag ska börja med det här med smaksättning i år och prova mig fram med mindre mängder för att se vad som blir bra, och grundidén är att inte krångla till det för mycket utan bara musta ihop bären och frukterna med min slow juicer och låta naturen ha sin gång. Jag vill alltså också försöka hålla en nollbudget och bara ta av vad naturen ger. Inget socker, ingen jäst. Lite minimalistiskt.

Jag hittade ändå i ett recept på cider med körsbär tipset att man kan lägga körsbären i en humlepåse och lägga ned i den jäsande musten. Den ska då enligt receptet läggas i efter att den första kraftiga jäsningen dött ut just för att inte körsbärssmaken ska förtas eller förändras. Jag kan prova det nästa år.
https://www.homecidermaking.com/cherry- ... er-recipe/
Proportionerna verkar där också vara sådana att man tar ca. 10% av smaksättningen, just som jag hade planerat.

Hursomhelst har jag nu plockat mellan 2 och 5 hekto av hallon, krusbär, vinbär och körsbär, liksom en lagom mängd fläderblommor och lagt i frysen i väntan på att äpplena ska mogna. Dessutom har jag faktiskt köpt och fryst in ett par hekto jordgubbar (för inalles 10 kronor) eftersom det verkar vara ett dåligt år för smultron.
Nu väntar jag bara på att mina Transparent Blanche ska börja mogna och falla, så ska projektet kunna dra igång.
2023: 110 liter äppelvin, 10 liter körsbärsvin, 50 liter cider (äppel-, päron-, körsbärs-, krusbärs-, hallon-, svartvinbärs- och fläderbloms-) och 10 liter perry.
2024 (plan): 25 liter körsbärsvin, slånbärsvin, slånbärscider, lingoncider, blåbärscider
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Äppelcider med smak – hur smaksätter man?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Hej! Jag har testat att piffa upp en lite blek äppelcider (på blandade trädgårdsäpplen) med röda vinbär, vildhallon, rönnbär och fläderblomma. Tycker absolut att det blev mer intressant då, vinbär/hallon bidrog med färg och bärighet och rönnbär med beska. Kan även rekommendera att konsekvent använda ekspån till cider; alla riktigt tjusiga cidrar jag köpt och uppskattat har varit ekfats-lagrade eller t.o.m. ekfats-jästa. Fläderblomma är lätt att det tar över - otroligt intensiv smak! Tips är att lägga dem i en silduk (humlepåse) och börja med typ 10-15st till 25 liter cider. Du kan alltid ta i fler efter några dagar om du tycker att fläder-touchen är för liten. Men det passar bra! Bara man hittar rätt mängd.

Min gissning är att dina Ingrid Marie är väsentligt lämpligare för att göra cider än Transparent Blance, men jag har har aldrig provat att göra cider på endast någon av de sorterna. Transparent Blance har ingått i flera av mina cidrar men jag upplever inte att de tillför så mycket, de är lite för vattniga helt enkelt. Men med mycket bär och fläderblomma kan det ju bli piffigt ändå. :-)
The more I practice, the luckier I get.
Nissen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 15, 2019 17:03
Utrustning: Damejeanne

Re: Äppelcider med smak – hur smaksätter man?

Inlägg av Nissen »

Pastorn Abakus skrev: tor aug 03, 2023 16:26Fläderblomma är lätt att det tar över - otroligt intensiv smak!
Tack för varningen! Jag hade tänkt ta 20 klasar till 2 liter cider, men använde nu bara hälften. Det doftar mycket ur flaskan, så vi får se hur det blir.

När det gäller äppelsorter så är det bara Transparent Blanche och Ingrid Marie av mina 6 träd som ger någon frukt i mängd. Det brukar bli 300 kg TB och 100 kg IM i form av fallfrukt, så det får bli det. De sorterna mognar ju vid lite olika tider – TB i augusti och IM i oktober – så det blir lite svårt att blanda till något, när Transparent Blanche håller i bara tre dagar. Det har slunkit med några Astrakan, men de stora äpplen har jag tagit undan till torkning.

Nu har jag i alla fall slagit allt på jäsflaskor i olika storlekar för slutjäsning och klarning. Men det blev bara ca. 200 kg Transparent Blanche i år (och en hel del har gått till mina 110 liter äppelvin) så jordgubbscidern får göras på Ingrid Marie senare, eftersom äpplena tog slut.
Jag tryckte alltså bara ned bären i slow juicern tillsammans med äpplena och lätt dem vara med från början. Vi får se vad det blir. Med fläderblommorna fuskade jag lite och gjorde som med saft, dvs. jag hällde en deciliter kokhett vatten över de frysta blommorna tillsammans med lite socker och pressad citron och silade av till brygden; humlepåsen får vänta till nästa år.

Det är svårt att bedöma någon smak än, men cidern med svarta vinbär doftar fint av cassis, dvs. lite sådär friskt och vasst som halstabletter med den smaken. Det kan bli bra…
2023: 110 liter äppelvin, 10 liter körsbärsvin, 50 liter cider (äppel-, päron-, körsbärs-, krusbärs-, hallon-, svartvinbärs- och fläderbloms-) och 10 liter perry.
2024 (plan): 25 liter körsbärsvin, slånbärsvin, slånbärscider, lingoncider, blåbärscider
Skriv svar

Återgå till "Cidersatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster