Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Slutade jäsa efter tomt jäsrör

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Ofant
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 23, 2023 19:38

Slutade jäsa efter tomt jäsrör

Inlägg av Ofant »

Hej!

Svängde ihop ett plommonvin igårkväll efter ett recept jag hittat på nätet. Har aldrig bryggt förut, men kul om man kan göra något med plommonen.
Iallafall så började det jäsa under natten, men när jag går upp på morgonen så ser jag att det har jäst så pass att det har bubblat upp i jäsröret och då även tryckt ut vattnet. Nu när jag fyllt i nytt vatten i röret så kommer inte jäsningen igång igen. Kan man väcka jäsningen på nytt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Slutade jäsa efter tomt jäsrör

Inlägg av latmasken »

Tvivlar starkt på att jäsningen avstannat om det innan jäste så mycket att det skummade över, om jäsröret blev tomt sjönk dock antagligen trycket så pass mycket att det kommer dröja innan det börjar pluppa i jäsröret.

Antagligen har jäsningen bromsat in lite också så det jäser långsammare.
Ofant
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 23, 2023 19:38

Re: Slutade jäsa efter tomt jäsrör

Inlägg av Ofant »

Det hade skummat upp i jäsröret och lite hade hamnat på golvet så det hade nog jäst på bra. Har inte börjat ploppa i röret på ett dygn nu.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster