Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Det här med socker

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Det här med socker

Inlägg av Zezlot »

Hej! Har nu satt min första sats körsbärsvin enligt ett recept här på forumet. Hällde i hälften av sockret och fick 80 på mätaren (antar det är 1.080 då)

Sen ska man "hälla i lite då och då" men hur vet man när man ska sluta och kan man "sluta" hälla i för att få bra %? (tycker 18% låter lite väl mycket som portervinsjästen ska kunna gå upp till.

Tycker det är en hel djungel det här med att addera sockret. Det sista jag vill är att det ska efterjäsa i flaskan och skjuta den i köket.

Alla tips mottages tacksamt! :)
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Det här med socker

Inlägg av click »

Hur starkt vill du ha ditt vin då?

1.080 ger ju ca 9% om det jäser ut, dom flesta "vanliga" druvvinerna brukar. ju ligga på 11-13%, så lite extra socker kanske kan vara bra?

Att tillsätta socker efter hand under jäsningen kan man göra om man är orolig för bismaker som jästen kan producera när den är stressad. Det kan också vara ett sätt att hjälpa jästen jäsa upp till sin maximala alkoholtolerans. Jag tillsätter nästan alltid allt sockret i början av ren lättja, men jag brukar inte göra vinerna starkare än 13%.

Om man vill ha portvinsstyrka på vinet skulle jag nog göra som dom gör med riktigt portvin och tillsätta alkohol...

För att undvika att det jäser på flaskan är det bästa att jäsa torrt (nära 1.000 SG) eller att använda jäststopp om man vill ha ett sött vin.
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Det här med socker

Inlägg av Zezlot »

Ja enligt receptet skulle man inte ta allt för att det inte ska "jäsa för fort" samt att det är svårare för jästen att ta sig om det är för mycket socker?
man skulle ha i 50 % direkt sen ungefär 40 % efter sen "pytsa" i till man får det där man vill ha det. Men för en hel novis som mig som inte vet vart jag vill ha det så är det ganska svårt :doh: :D
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Det här med socker

Inlägg av click »

Jag gissar att den rekommendationen kommer av att jästen är av dålig kvalitet tyvärr.
Jag har aldrig testat dom där Edelman jästsorterna just för att folk verkar ha problem med dom. Med en modernare torrjäst borde det inte vara några problem att pytsa i allt sockret i början.

Efter en snabb googling verkar folk rekommendera EC-1118 för portvin, den jästen går att köpa på alla bryggbutiker och går i stort sett inte att misslyckas med (enligt egen erfarenhet)
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Det här med socker

Inlägg av Zezlot »

click skrev: lör jul 22, 2023 13:50 Jag gissar att den rekommendationen kommer av att jästen är av dålig kvalitet tyvärr.
Jag har aldrig testat dom där Edelman jästsorterna just för att folk verkar ha problem med dom. Med en modernare torrjäst borde det inte vara några problem att pytsa i allt sockret i början.

Efter en snabb googling verkar folk rekommendera EC-1118 för portvin, den jästen går att köpa på alla bryggbutiker och går i stort sett inte att misslyckas med (enligt egen erfarenhet)
Just detta receptet var inte med edelmans jästen... Vet faktiskt inte varför man skulle ha i lite i början och mer sen (receptet finns här på forumet om man söker på "körsbärsvin" så tog den för många verkade tycka det var ett bra recept :D 8)

Ja får hoppas jästen jag har i nu är bättre. Fungerar det bra med den så får jag köra vidare på den eller testa Ec-1118 som du nämner! :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster