Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flaskor - var köper ni era?

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Flaskor - var köper ni era?

Inlägg av latmasken »

rull_bull skrev: tor aug 26, 2021 9:36 Inga problem med att köra vinkorkar i flaskor som haft skruvkork.
De har lite tunnare glas i halsen, så en liten risk att de går sönder finns nog (även om jag själv inte råkat ut för det med de få flaskor jag provat). Men det kanske bara är om man hanterar dem väldigt hårdhänt. Riktiga flaskor för kork är kanske gjorda för att tåla lite hårdare tag.
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Re: Flaskor - var köper ni era?

Inlägg av Drake »

click skrev: tor aug 12, 2021 22:31 Jag använder mest begagnade vinflaskor som vi själva eller familj eller vänner druckit ur. Lite jobb att få bort etiketterna, men jag har kommit på en bra metod:

Lägg flaskorna i blöt i varmt vatten med lite diskmedel, på bättre viner lossnar etiketterna oftast av sig själva, annars får man skrapa bort dom med en deg- eller spackelskrapa. Om det blir några limrester kvar går det att få bort med ett limonene-baserat lösningsmedel (Gripens acetonfria nagellack borttagning).

Det funkar utmärkt att korka skruvkorkflaskor, men dom brukar vara tunnare så man får vara lite försiktig.

Jag har provat flera olika sorters korkar och kommit fram till att dom absolut bästa är dom helsyntetiska. Dom värsta är silikontäckta kompositkorkar, dom fastnar i flaskorna, löser upp sig av vinet och går sönder och krånglar. Tror inte att syntetkorkarna släpper ifrån sig något äckligt, men där gissar jag bara också :D

Köp en riktig korkare och undvik dom små röda plastgrejerna.

Osäker på vad du menar med buteljflaskor, men patentkorksflaskorna som säljs på Ikea är inte optimala att långtidslagra i.
Exakt, patentflaskor heter det ju! :mrgreen:

Jag kan tänka mig att de inte håller måttet för långtidslagring. Men om man t.ex. bara ska låta det stå över natten och ge bort på en middag dagen efter, och dricka det då?

Vilken osis att det är just kompositkorkar som jag har. Hoppas det kommer funka okej ändå.
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Re: Flaskor - var köper ni era?

Inlägg av Drake »

ranald skrev: tis aug 24, 2021 20:04
Drake skrev: mån aug 23, 2021 21:38 Skruvkorkar, kan de användas igen? Eller är det bättre att sätta i en ny vinkork (om de nu går i flaskor som tidigare haft skruvkork).

Och - hur rengör och steriliserar jag flaskor på bästa och gärna också smidigast sätt? Tänkte använda bryggrens.
Jag har köpt nya skruvkorkar.

Rengöring: ljummet vatten, diskmedel, flaskborse. Sitter det fast för hårt häller jag i en handfull självskärande plåtskruv och vatten och skakar runt tills glaset är rent. Skruvarna kan skäljas av, hällas ut på en handduk för att bli av med vattnet, lagras, och användas igen.

Sterilisering: 1 dl klorin, 9 delar vatten, skaka runt i flaskan och låter stå 30 minuter med kork på. Detta dödar alla svampar, bakterier, och sporformer av dem. Metoden används av region Kronoberg. De eventuella mikroskopiska resterna av klorinet som blir kvar tills man häller i musten/vinet/cidern/mjödet omvandlas raskt till natriumklorid, dvs vanligt koksalt.
Suveränt tips, tack!

Det låter ju enastående med skruvkorkar som man kan återanvända.
Micke1234
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jun 04, 2023 23:01
Utrustning: Vinjäsning

Re: Flaskor - var köper ni era?

Inlägg av Micke1234 »

click skrev: tor aug 12, 2021 22:31
Det funkar utmärkt att korka skruvkorkflaskor, men dom brukar vara tunnare så man får vara lite försiktig.
Hej, en relaterad fråga på det. Jag har fått lite blandade flaskor, som haft kork och skruvkork, de som haft skruvkork har större diameter i halsen ca 19-20mm medan de med vinkork ligger runt 17mm, vågar man korka en flaska med 20mm diameter med en 22mm kork(köpt på pgw) eller tror du det blir för lite kompression av korken för att den ska hålla tätt och sitta bra?

Mvh Micke
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Flaskor - var köper ni era?

Inlägg av click »

Ja, enligt min erfarenhet har det funkat bra. Tror dock inte jag lagrat vin så i mer än två - tre år dock. Jag har dock slutat med det och kör bara med så kallade Bordeaux flaskor för kork nu, mest av estetiska skäl men också för att dom känns lite mer hållbara
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst