Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

AKUT: Fläderblommorna blir bruna!

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
simonw
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 30, 2016 11:33

AKUT: Fläderblommorna blir bruna!

Inlägg av simonw »

Hej,

2016 gjorde jag flädervin för första gången, med väldigt lyckat resultat. Förra året försökte jag igen, men misslyckades då två gånger. När jag blandat om allt; socker, russin, citron och fläder med kokande vatten tar det inte lång stund innan stor del av blommorna en efter en blir helt bruna. Nu satte jag precis en ny sats, och samma historia upprepades. Jag kan inte se någon logik i vilka blommor som blir bruna, och vilka som håller sig vita. Jag klipper bort så mycket stjälk jag kan. Färgen hade jag kunnat leva med, men jag upplever att vinet bara doftar och smakar "växtdelar". Vad är det som går snett? Sker det någon reaktion med syret som gör att de oxideras. Och ska jag kanske prova att inte koka vattnet? Det känns ju dock lite risky iom bakterier osv.

Tack på förhand!
Perdua
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 04, 2018 21:46
Utrustning: basic vinbryggning

Re: AKUT: Fläderblommorna blir bruna!

Inlägg av Perdua »

Är ingen expert direkt, men tycker det låter helt normalt! Sörjan jag hivar upp ur ett vin efter ett par veckor brukar vara brun... vad det än är :) Kasta inte ut ditt vin, det tar ibland ett år innan det blir bra, ge det en chans! Om det luktar ok, brukar det vara ok.

//perdua
simonw
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 30, 2016 11:33

Re: AKUT: Fläderblommorna blir bruna!

Inlägg av simonw »

Perdua skrev:Är ingen expert direkt, men tycker det låter helt normalt! Sörjan jag hivar upp ur ett vin efter ett par veckor brukar vara brun... vad det än är :) Kasta inte ut ditt vin, det tar ibland ett år innan det blir bra, ge det en chans! Om det luktar ok, brukar det vara ok.

//perdua

Tack för ditt svar. Jag funderar på att blanda blommorna med citronsyra innan för att motverka oxidering. Funkar det, eller kommer jästen få det svårt då?
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: AKUT: Fläderblommorna blir bruna!

Inlägg av rull_bull »

ja du behöver citronsyra...

Jag har gjort enligt detta receptet och det blir kanon, gjorde 2 satser förra året som efter lite omtappningar fick bulklagras fram till februrari.
Flaskade detta då och vinet är kristallklart och supergott.

I år blir det 3 satser med samma recept på fläderblommor som jag tänkte göra denna eller nästa vecka samt planerar 2 satser fläderbärs vin efter sommaren när bären är mogna..

saxar receptet jag hittade på en annan sida gällandes fläderblomsvinet:

"Huset Bergstedts flädervin

Här kommer ett recept på flädervin. Första året som det gjordes i familjen Bergstedt, sommaren 1997, blev det fantastiskt gott. Smakade lite som ett Alsace. Andra år har det blivit lite sött och då passat mer som drink, typ Martini.

ca 150 blomklasar av väl utslagen fläder (blommar vanligen veckan efter midsommar)
5 kg strösocker
25 liter vatten
12 gr vinsyra
90 gr citronsyra
vinjäst
jäststopp

Skölj blommorna och klipp bort så mycket av det gröna som går. Lägg blommorna i en stor kastrull eller bunke (inte av plast). Häll på citronsyran och blanda runt. (Citronsyran hindrar blommorna från att bli bruna.) Bruna blommor = hövin.) Koka upp 6 liter vatten och slå över blommorna.

Låt det stå och dra i ca ett dygn. Sila sedan ifrån blommorna och låt det stå ytterligare ett dygn, så att ev. frömjöl sjunker till botten. Häll sedan saften, utan bottensats, i en damejeanne eller en jäshink. Fyll på med ytterligare 14 liter (behöver inte kokas). Koka en sockerlag av 3 liter vatten och 3 kg socker och låt det svalna till rumstemperatur. Rör ut jästen i lite vatten och häll den tillsammans med sockerlagen och vinsyran i damejeannen och skaka försiktigt. Jäsningen bör komma igång inom ett dygn. Koka på tredje dagen en ny sockerlag av 2 liter vatten och 2 kg socker, låt den svalna och häll i den.

Låt vinet stå och jäsa orört i 2-3 veckor. När det är mer än en minut mellan bubblorna, och det inte smakar sött, är det färdigjäst. Tappa då om vinet och tillsätt jäststoppet. Efter ett dygn är det dags att skaka ut kolsyran. Detta är jobbigt men görviktigt. Vinet klarnar inte annars och får dessutom en bismak av jäst.

Låt vinet stå och klarna i en vecka, tappa om det och låt det stå 2 veckor innan det tappas på flaskor. Smaka innan och tillsätt ev. sockerlag, men försiktigt, det är lätt att söta för mycket!"
simonw
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 30, 2016 11:33

Re: AKUT: Fläderblommorna blir bruna!

Inlägg av simonw »

rull_bull skrev: tor jun 27, 2019 10:11 ja du behöver citronsyra...

Jag har gjort enligt detta receptet och det blir kanon, gjorde 2 satser förra året som efter lite omtappningar fick bulklagras fram till februrari.
Flaskade detta då och vinet är kristallklart och supergott.

I år blir det 3 satser med samma recept på fläderblommor som jag tänkte göra denna eller nästa vecka samt planerar 2 satser fläderbärs vin efter sommaren när bären är mogna..

saxar receptet jag hittade på en annan sida gällandes fläderblomsvinet:

"Huset Bergstedts flädervin

Här kommer ett recept på flädervin. Första året som det gjordes i familjen Bergstedt, sommaren 1997, blev det fantastiskt gott. Smakade lite som ett Alsace. Andra år har det blivit lite sött och då passat mer som drink, typ Martini.

ca 150 blomklasar av väl utslagen fläder (blommar vanligen veckan efter midsommar)
5 kg strösocker
25 liter vatten
12 gr vinsyra
90 gr citronsyra
vinjäst
jäststopp

Skölj blommorna och klipp bort så mycket av det gröna som går. Lägg blommorna i en stor kastrull eller bunke (inte av plast). Häll på citronsyran och blanda runt. (Citronsyran hindrar blommorna från att bli bruna.) Bruna blommor = hövin.) Koka upp 6 liter vatten och slå över blommorna.

Låt det stå och dra i ca ett dygn. Sila sedan ifrån blommorna och låt det stå ytterligare ett dygn, så att ev. frömjöl sjunker till botten. Häll sedan saften, utan bottensats, i en damejeanne eller en jäshink. Fyll på med ytterligare 14 liter (behöver inte kokas). Koka en sockerlag av 3 liter vatten och 3 kg socker och låt det svalna till rumstemperatur. Rör ut jästen i lite vatten och häll den tillsammans med sockerlagen och vinsyran i damejeannen och skaka försiktigt. Jäsningen bör komma igång inom ett dygn. Koka på tredje dagen en ny sockerlag av 2 liter vatten och 2 kg socker, låt den svalna och häll i den.

Låt vinet stå och jäsa orört i 2-3 veckor. När det är mer än en minut mellan bubblorna, och det inte smakar sött, är det färdigjäst. Tappa då om vinet och tillsätt jäststoppet. Efter ett dygn är det dags att skaka ut kolsyran. Detta är jobbigt men görviktigt. Vinet klarnar inte annars och får dessutom en bismak av jäst.

Låt vinet stå och klarna i en vecka, tappa om det och låt det stå 2 veckor innan det tappas på flaskor. Smaka innan och tillsätt ev. sockerlag, men försiktigt, det är lätt att söta för mycket!"
Hej! Varför bör kärlet inte vara i plast? Jag har bara mina jäskärl i plast som är tillräckligt stora.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: AKUT: Fläderblommorna blir bruna!

Inlägg av latmasken »

Jag misstänker att det är skrivet av nån som är mycket för "det naturliga" och inbillar sig att plast är farligt, eller möjligen nån som tror att plasten inte tål kokande vatten (en vanlig plasthink lär nog inte tåla det, men jäshinkar är knappast nåt problem).

Generellt, om nån skriver "använd" eller "använd inte" utan att motivera så brukar jag ta det med en enorm nypa salt.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster