Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Beräkna sockerhalt vinsats

Utrustning och teknik.
Petarn
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 04, 2023 17:18

Beräkna sockerhalt vinsats

Inlägg av Petarn »

Hej alla proffs!

Jag har gjort ganska många vinsatser i mina dagar, men nytt för i år är att jag går på en ganska strikt diet. För mig innebär det att verkligen dra ner på kolhydraterna och det går ganska bra. Jag har druckit en del vin från systemet, men hållit mig till de som har 0,3-0,5 gram socker per 100 milliliter. Det har fungerat bra.

Jag är sugen på att dra igång en vinsats igen. Jag gillar torra viner och jäser gärna ut satsen lite mer än de flesta. Kan jag vara säker på att vinet (om jag gör det väldigt torrt) håller ca 0,3-0,5 gram socker per 100 milliliter - när det är klart?

Några tips?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Humpevinaren
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 07, 2023 12:47
Ort: Östergötland

Re: Beräkna sockerhalt vinsats

Inlägg av Humpevinaren »

Tänker att du ska använda en hydrometer (oechslemätare), en analog refraktometer eller en digital refraktometer. En densimeter/hydrometer mäter sockerhalten i Oechsle, refraktometern anger sockerhalten i Brix, som är detsamma som viktsprocent.
Nog borde kunna hamna ganska så lågt i socker om du låter vinet jäsa torrt. Systembolaget anger väl sockerhalten i gram/100ml.
Lycka till :thumbup:
Petarn
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 04, 2023 17:18

Re: Beräkna sockerhalt vinsats

Inlägg av Petarn »

Tack snälla för svaret! Precis en sådan ska jag köpa. Söker på Amazon precis nu. Skål och ha en fin kväll!!!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst