Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tar det längre tid för jäsningen att komma igång om man har för stor dunk?

Utrustning och teknik.
930310
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 19, 2023 9:30
Utrustning: Plastdunk

Tar det längre tid för jäsningen att komma igång om man har för stor dunk?

Inlägg av 930310 »

Jag satte 4 liter maskrosvin till att jäsa i söndags. Det är dock första gången jag gör vin så det enda jag hade var en 25L-dunk som jag diskade ur. Borrade hål i locket och satte dit ett jäsrör och isoleringstejp. Det har börjat knastra och fräsa rätt ordentligt i dunken men det bubblar inte i jäsröret, är det jäsning som sker eller är det någon annan reaktion?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tar det längre tid för jäsningen att komma igång om man har för stor dunk?

Inlägg av latmasken »

Själva jäsningen tar knappast längre tid att komma igång, däremot tar det kanske längre tid att bygga upp trycket så det börjar bubbla i jäsröret.

Men du skriver isoleringstejp... Ett enda hårstrå mellan locket och hinken kan ge så mycket läckage att det inte börjar bubbla i jäsröret, är du verkligen helt säker på att du fick det tätt?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster