Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lauterhelix.

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Lauterhelix.

Inlägg av Norfdas »

Att få bort humlen från det som förhoppningsvis ska bli gott öl efter kokets avkylning är problematiskt för mig.
Kottar är lättare att få bort men pelletssmeten är ett elände om man vill kunna få en skaplig tid på bryggtiden.

Tanken är att en Lauter helix och en whirlpool skulle fungera med en en 20 minuters väntetid innan avtappning ur kokkärlet speciellt om lauterhelixen är så lång att den går att vika upp mot kokärlet.
Kör BIAB och tappar ur vörten till ett mellankärl för att senare återföra denna till kokkärlet för vidare behandling med humle och jästnäring.
Där kanske en Lauter Helix skulle kunna fungera även med humlepellets och proteiner som kanske ligger någorlunda samlade i kastrullmitten och på kastrullbotten när största delen av vörten ska kunna ta sig ner i jäskärlet på grund av helixens höjd över humlelagret?

Någon som testat?
Eller håller alla till på Facebook?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Lauterhelix.

Inlägg av MurvSneaker »

Jag har inte testat men jag tror att humlepellets skulle täppa igen en Lautner helix ganska fort. Jag tror att humlepåsar eller humlefilter är att föredra.
Jag använder detta humlefiltret.
https://www.olbryggning.se/kegland/1031 ... umlefilter

Om du inte är med i gruppen Hembryggning på Facebook, kan jag rekommendera att gå med där.
Ofta får man snabbare svar där.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Lauterhelix.

Inlägg av Norfdas »

Har ej Facebook så jag får hållas här.
Vi får hoppas på att forumet blir mer välbesökt framöver kanske?

Hade glömt att jag startat tråden men investering i Lauterhelix är gjord och det har blivit en 7-8 bryggningar med den.
Inkörningsproblem men de senare koken har frånsilning av både kottar och pellets fungerat väldigt bra i min 35 l gryta.
Det som fungerar för mig är att jag lägger slingan så att en del hamnar ovanpå den andra vilket förbättrade avrinningen och jag har även blivit noga med att skumma vörten vilket gjorde stor skillnad.
Har som slut en gardintygbit från IKEA spänd över jäshinken och det är numera inte mycket som fastnar i den och det rinner av skapligt snabbt.
Ska inte glömma en rejäl whirlpool med Graifathers whirlpool paddle och att låta humlen komma till ro gör sitt också.

Går nog att förbättra lite men det fungerar tillfredsställande.
Mesktomten
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons apr 20, 2022 10:13
Utrustning: Grainfather S40
Ort: Malmö

Re: Lauterhelix.

Inlägg av Mesktomten »

Norfdas skrev: tor apr 06, 2023 1:27 Ska inte glömma en rejäl whirlpool med Graifathers whirlpool paddle och att låta humlen komma till ro gör sitt också.
På tal om Graifathers paddel, borde det inte funka lika bra med precis vad som helst som får igång en virvel? Alltså en mäskslev fastsatt i skruvdragaren eller en färgomrörare från Biltema?
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Lauterhelix.

Inlägg av Norfdas »

Nog funkar det med andra verktyg också men jag är helnöjd med Grainfathern.
Med min skruvdragare så måste jag köra lägsta hastighetsvalet och anpassa virveln så att det inte stänker utanför.
Blir bra syresättning med den också.
Mesktomten
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons apr 20, 2022 10:13
Utrustning: Grainfather S40
Ort: Malmö

Re: Lauterhelix.

Inlägg av Mesktomten »

Jag tänker mest att det går att köpa denna (eller likvärdig på valfritt byggvaruhus) för 69kr medan Grainfathers går loss på runt 350kr. Normalt är jag en stor förespråkare för Grainfather som jag tycker oftast gör prisvärda produkter, men... Det skulle i så fall vara om de små hålen i paddeln har någon speciell funktion (typ syresättning).
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Lauterhelix.

Inlägg av Norfdas »


Där säger han att den blir hans nya verktyg för whirlpooling och syresättning.
Ställer då undan den färgblandare som han använt tidigare.
Den du länkar duger nog.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster