Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkelt, billigt men ack så funktionellt vinställ

Allt bryggrelaterat.
4rk4d00
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör mar 18, 2023 9:11

Enkelt, billigt men ack så funktionellt vinställ

Inlägg av 4rk4d00 »

Hej alla glada!

Första posten här på forumet, jag har smugit omkring här ett par månader nu och tagit del av alla era samlade kunskaper i vinskapandets ädla konst och har lyckats få fram några flaskor schysst vin på köpet. och nu känner jag att det är min tur att bidra med ett litet tips.

Då jag bor i en lägenhet som sommartid når ca 3000° så kändes det inte optimalt att långtidslagra mina vinflaskor där utan dom fick flytta till mina föräldrars matkällare istället... och behovet av ett vinställ uppstod. Efter lite kliande i huvudet och några sökningar på nätet så tyckte att jag fick en rätt bra ide som jag vill dela med mig av då jag inte har sett någon annan gjort likadant.

Fokuset var att det skulle vara billigt och funktionellt, form kom i andra hand så det slutade med att jag använde lite spillvirke, men med lite färg och tjusigt trä kan det nog blir riktigt snyggt i all sin enkelhet också.

Så vad behövs då för detta högteknologiska underverk?
Ja, några meter 45x45 regel.
Två armeringsnät från biltema (specifikt näten med 10cm maskor).
Lite skruv och märlor (u-formade spikar) that's it!

Jag bifogar ingen ritning då jag inte tror det behövs, tror bilderna förklarar allt så bra ändå. Och det kanske är onödigt att påpeka men det går ju givetvis bra att skala upp det hela. Inga problem att fylla upp en hel vägg från golv till tak om man nu skulle vilja det.

Jag bifogar dock en kortare arbetsbeskrivning...

1. Kapa upp reglarna i önskad längd och fäst två st i väggen.

2. Fäst armeringsnät på reglarna fastskruvade i väggen på önskad höjd med märlor.

3. Jag valde att borra upp 6mm hål i de två främre reglarna och sedan skjuta in armeringsnätets stänger i hålen, det gjorde konstruktionen väldigt stabil men märlor funkar säkert lika bra. Tänk också på vilken vinkel du vill att flaskorna ska ligga i, jag ville att mina skulle luta framåt så det främre armeringsnätet är placerat liiite lägre. Flaskorna låg mycket bättre också med lite vinkel. prova dig fram med en en flaska helt enkelt.

4. Måtta upp avståndet mellan främre och bakre reglarna (använd gärna en eller två olika vinflaskor för att se att dom ligger bra) och när allt ser bra ut, kapa till några regelbitar som du använder för fästa ihop det bakre och främre regelparen.

Ja, jag är ingen snickare som ni antagligen har märkt, det finns säkerligen bättre sätt att göra det men det funkade för mig .

Värt att säga är att vinstället ger 88 platser (har jag för mig det var.) Vill också tillägga att vanliga "raka" vinflaskor ligger väldigt bra i stället medans de rundade (Mosel) vinflaskorna får jag vända på så halsen ligger in mot väggen. Men det problemet är lätt avhjälpt skulle jag tro genom att låta flaskorna luta lite uppåt istället för nedåt.

Ja, men det var det, kom gärna med ideer och förslag som skulle kunna göra det ännu bättre om ni har några, och skulle någon få för sig att vilja prova bygga, lägg gärna upp en bild på resultatet 🙂
Bilagor
IMG_20230312_145132-03.jpeg
IMG_20230305_143809-02.jpeg
IMG_20230305_145937-01-01.jpeg
IMG_20230312_144953-01-01.jpeg
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkelt, billigt men ack så funktionellt vinställ

Inlägg av latmasken »

Ser enklare ut att göra än min lösning :)

Jag köpte plywood. Sågade ut remsor som jag tror var typ 12-14 cm breda (cirkelsåg, en lång regel som stöd och ett par tvingar).

Sen i hälften av remsorna borrade jag en rad hål i mitten, har för mig de var typ 38-40 mm.

Efter detta så delades remsorna på mitten. De remsorna som hade hål i sig blev alltså typ 6 cm breda remsor med ett "halvt hål" (för flaskhalsen), de andra remsorna (som används i bakkant) blev alltså bara raka remsor.

Sen skruvades dessa på reglarna bara.

Det är flera år sen, ska se om jag hittar nån bild... Gjorde ett ställ som rymmer 200 flaskor.

De bilder jag har var visst för stora för forumet och jag orkar inte sitta och krympa nån.

Ah, hade visst redan postat en tråd om det, men nästan alla bilder låg på Tinypic och är borta.
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=18592
4rk4d00
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör mar 18, 2023 9:11

Re: Enkelt, billigt men ack så funktionellt vinställ

Inlägg av 4rk4d00 »

Ditt vinställ ser både snyggare och stabilare ut, snyggt jobbat :thumbup:

men ja, jag tror min lösning är mindre arbetsintensiv och billigare. Men det är ju som dom säger, man får vad man betalar för, och jag tvekar inte en sekund på att flaskorna ligger bättre i din lösning. Men nu finns det två alternativ att välja på efter tycke och plånbok :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkelt, billigt men ack så funktionellt vinställ

Inlägg av latmasken »

Jag tycker nog ditt bygge ser snyggare ut. Mitt ser bra ut på bilden tack vare flaskorna, men hålen blev väldigt fult sågade :)

Fördelen med min design är ju att flaskorna inte halkar ut lika lätt som de verkar kunna göra i din.

Men jag tänker, om man hade vridit nätet 45 grader? Visst, man får klippa bort en del av "spetsarna" då, men samtidigt ligger kanske flaskorna stadigare.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Enkelt, billigt men ack så funktionellt vinställ

Inlägg av rkr »

Nice! Thinking outside the box is always good :thumbup:
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Ritningar, e-böcker och program"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster