Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Juniorplastis ett alternativ?

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Juniorplastis ett alternativ?

Inlägg av Kryddvittran »

Har köpt doppvärmare för ett plastisbygge, har läst om den mängd fördelar som finns för att "bränna" för husbehov!

Men har läst på några få ställen om "Juniorplastisen" som verkar vara byggd av en 10 liters och en 5 liters hink till en liten plastis. Den verkar vara lättare att gömma undan, billigare att bygga samt har en större chans till SG (Sambos Godkännande).

Vad finns det för nackdelar med juniorplastisen som jag kanske missar i det lilla jag har hittat om den, är en plastis 1.0 mer värd pengarna?

Om det nu blir en plastis 1.0, kan man då köra med en något mindre falskbotten än beskrivet i PDFen? Har tanken att köpa en 10 liters hink med lock på biltema och då bara använda det locket som falskbotten, detta är dock inte 30 cm utan mindre, därav frågan.

Ha en fortsatt trevlig kväll

MVH // Kryddvittran
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1039
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Juniorplastis ett alternativ?

Inlägg av Andy »

Har ej koll på den lilla modellen. Men kan ej komma på några nackdelar.

Ang falskbotten i originalplastisen så bör det ej vara några stora problem. Man kan köra utan falskbotten om innerhinken står på något stabilt och ändå få ut sprit. Tror syftet med den är att förhindra att den redan avdunstade spriten dunstar igen och hamnar i innerhinken. Så hastigheten kanske lider lider av en mindre falskbotten
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Juniorplastis ett alternativ?

Inlägg av Kryddvittran »

Andy skrev: tis feb 28, 2023 22:25 Har ej koll på den lilla modellen. Men kan ej komma på några nackdelar.

Ang falskbotten i originalplastisen så bör det ej vara några stora problem. Man kan köra utan falskbotten om innerhinken står på något stabilt och ändå få ut sprit. Tror syftet med den är att förhindra att den redan avdunstade spriten dunstar igen och hamnar i innerhinken. Så hastigheten kanske lider lider av en mindre falskbotten
Då var det som jag misstänkte med falskbottnen, vilket är betryggande!

Samtidigt går jag fortfarande i valet och kvalet om en fullstor plastis eller en junior, känns som mindre meckigt med en stor men betydligt billigare är ju junioren iallafall.

Kanske nån annan här med en junior som kan inflika om dess fördelar/nackdelar?

MVH // Kryddvittran
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster