Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vin på bob lättdryck

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

vin på bob lättdryck

Inlägg av Hodja »

Nu har jag satt min andra och tredje sats vin. Eftersom det är dåligt med färsk frukt ute och det är hemskt dyrt i affärerna så blev det med bob lättdryck som bas. Smakerna blev svarta vinbär och granatäpple/hallon. Jag blandade den med hälften så mycket vatten som det rekommenderas på förpackningen, dvs 1+2, och tillsatte 0,5g svavel/10 liter. Dagen efter (igår) blandade jag ihop en förpackning lalvin rc212 jäst och 4g jästnärsalt.

Det blev 12 liter svart vinbär och 9 liter granatäpple/hallon. Sv. vinb. musten innehåller från start 240g socker. Däri tillsatte jag 1300g socker och ska tillsätta 1300g till senare. Detta borde enligt mina beräkningar ge ca 14% alkohol om allt jäses ut.
Jag mätte oechle och fick detta till 80.

Granatäpple/hallon-musten innehöll 180g socker. Där tillsätter jag 800+800g socker och oechle låg på 75. Detta borde göra att det blir ca 11,5% alkohol.

Nu undrar jag till att börja med hur ni tror att resultatet kommer att bli. Bör jag tillsätta någon citronsyra, vinsyra eller tannin? Går det isf att tillsätta under jäsningen?
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

vin på bob lättdryck

Inlägg av Hodja »

jäsningen ville inte starta. efter 6 dagar tillsatte jag mer jäst + näring . nu, 11 dagar senare tillsatte jag resten av sockret. svarta vinbärsatsen hade jäst ner till 27, efter 1300 g socker 63 öx. granatäpple-hallon låg på ca 5 och sötades till 37.. siffrorna verkar skumma :S
maxziman
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor maj 27, 2010 12:17
Ort: Malmö

vin på bob lättdryck

Inlägg av maxziman »

Håller på med ett liknande experiment. Mitt mål är att få ett blåbärs-portvin gjort på koncentrat. Har problem att få igång jäsningen. Nu är det tre dygn sedan jag hade i jästen, men inget verkar hända.

Hur lång tid tog det för dig innan något började hända?

Har bara gjort färdiga vinsatser förr, så jag har ingen aning om hur förloppet ser ut för denna typ av bryggning.

Funkar inte detta, kanske jag lånar ditt recept. Låter inte helt tokigt!
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

vin på bob lättdryck

Inlägg av gullitskatt »

Vad som gäller allt koncentrat är att det är utan konserveringsmedel.
Och har den konserveringsmedel så är det kört.

Blåbär har en hämmande effekt på jäst, så ge det par dagar till.
Vet du startvärdet?
Och har du mätt nu?
Vänta annars 2dagar, mät värdet då och berätta det här.
Så får vi ge råd efter ditt svar.


Annars när man gör vin på koncentrat så behöver man INGEN svalva, för det finns ingen anledning.
Detta gör man vi saker som kan innehålla bakterier/jäst och då oftast färskfrukt/bär.

TS hur går det?
Syra och tanniner går tillsätta vid senare tillfälle om så önskas, föredra att tillsätta vid jäsningen så det får vara med och utveckla sig.
maxziman
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor maj 27, 2010 12:17
Ort: Malmö

vin på bob lättdryck

Inlägg av maxziman »

Tack för alla svar och tips!

Åkte till tyskland och kom hem nu efter 3 veckor. Ingenting hände så jag kollade på förpackningen till saften. Stod naturligtvis med mycket liten text att det fanns konserveringsmedel. Då var det alltså inte så konstigt att det inte började jäsa.
surt....

Nu ska jag kolla runt lite på forumet för att se om det finns något lyckat recept. Tror mycket på bobs safter. Någon som har erfarenhet?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

vin på bob lättdryck

Inlägg av dan610324 »

har ingen erfarenhet av detta men ett litet tips är ju att leta efter ekologiskt närproducerade produkter
maxziman
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor maj 27, 2010 12:17
Ort: Malmö

vin på bob lättdryck

Inlägg av maxziman »

Smart! Då slår vi även ett slag för miljön :wink:
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

vin på bob lättdryck

Inlägg av dan610324 »

ekologiskt för att dom troligen inte tillsätter konserveringsmedel
när producerat för att då kanske du kan köpa svart direkt av den som gör det
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

vin på bob lättdryck

Inlägg av gullitskatt »

Finns mängder med koncentrerade drycker utan konserveringsmedel, bara läsa på förpackningen.
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

vin på bob lättdryck

Inlägg av Hodja »

granatäpple/hsllonviet klart nu. blev kanon trots mycket fel och krångel. rekommenderar starkt till alla som gillar riosé!
CimInc
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jun 15, 2010 22:41
Ort: T-ås

vin på bob lättdryck

Inlägg av CimInc »

Hodja skrev:granatäpple/hsllonviet klart nu. blev kanon trots mycket fel och krångel. rekommenderar starkt till alla som gillar riosé!
Tar gärna ett utförligt recept på detta :) Med steg för steg hur du gått tillväga (är totalt grön på att göra eget på detta vis).
''Semper Idem''
Brummen
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: sön jun 20, 2010 19:06
Ort: Alingsås

vin på bob lättdryck

Inlägg av Brummen »

CimInc skrev:
Hodja skrev:granatäpple/hsllonviet klart nu. blev kanon trots mycket fel och krångel. rekommenderar starkt till alla som gillar riosé!
Tar gärna ett utförligt recept på detta :) Med steg för steg hur du gått tillväga (är totalt grön på att göra eget på detta vis).
Samma här! Har planerat att göra ett blandvin. Köpa ex äpple och något med fläder (typ bob, däremot så kommer jag köra med 2/3 av vattnet istället för hälften som i detta recept).

Sedan köper jag 1kg forestfruits frysta bär. 1kg hallon och 1kg jordgubbar (ungefär) - kokas länge och silas, saften ska i tunnan.

1kopp starkt earl gray te?! tannin?
russin 250g

citron saft utan skal och det vita

socker räknar jag ut mängden sedan då jag har ingredienserna hemma, o jäst.

Någotliknande såhär hade jag tänkt mig, eventuellt 3kg hallon istället för att blända eller så.
Bör bli ett vin då med bob dryck i grunden med lite riktig frukt avkok.

vad trors? vad tror ni blir godast?

ps. Har hittat banan-nektar fri från koncerveringsmedel, funderar på att prova.
Vin är till för att jäsa i hemmet!!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

vin på bob lättdryck

Inlägg av dan610324 »

tror att du får ut mycket mera smakämnen om du krossar hallonen och låter dom gå med första veckan i jäsningen

efter att du pressat ur all vätska så kan du koka upp bär resterna med en skvätt vatten och pressa ur all vätska igen för att verkligen tömma bären på smak .
Tacny
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jan 26, 2023 18:43
Utrustning: Allt

Re: vin på bob lättdryck

Inlägg av Tacny »

Hodja skrev: lör maj 08, 2010 13:07 jäsningen ville inte starta. efter 6 dagar tillsatte jag mer jäst + näring . nu, 11 dagar senare tillsatte jag resten av sockret. svarta vinbärsatsen hade jäst ner till 27, efter 1300 g socker 63 öx. granatäpple-hallon låg på ca 5 och sötades till 37.. siffrorna verkar skumma :S
Jag råkade få bobs vanliga saft att jäsa! Inte med vilje, men av misstag. Jag hade blandat 1/4 bobs päronsaft, med 3/4 vatten i en 1,5liters pantflaska (före detta var det sockerdricka i). Vi hade bara druckit två glas ur glaskan, och satt den på vardagsrummets golv, och den hade hamnat i ett vrå, bortglömt. Tills jag städade idag, 3-4 dagar senare. Det har bildats jäst i flaskan, och en massa kolsyra. Trodde den skulle explodera så tog den in till duschen för att släppa ut lite luft. Märkte att det bara luktar jäst och kolsyra nu. Vad kan man göra med den? Borde jag hälla ut innerhållet?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: vin på bob lättdryck

Inlägg av latmasken »

Med tanke på sockerinnehållet har du som bäst gjort en väldigt svag cider, det blir nog ingen höjdare att dricka ens om du låter det jäsa klart. Hälla ut skulle jag göra.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster