Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min öl jäser inte?

Grundläggande utrustning och teknik.
Hugo123
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons dec 28, 2022 14:41

Min öl jäser inte?

Inlägg av Hugo123 »

Hej!

Igår gjorde jag två satser varav en öl och en mäsk på 5 liter vardera. Min mäsk jäser som bara den men mitt kärl med öl i har väldigt lite aktivitet i jäsröret. Det bubblar i det men inte i närheten av så mycket som på mäsken.

Vad kan jag göra för att få igång ölen? Vet att öl kan ta lite längre att komma igång men jag använde ju turbojäst så känns som den borde hoppa igång direkt.

Ska jag syresätta den mer nu i efterhand?
Ska jag aktivera en skvätt jäst till i vatten och tillsätta?

Volym: 5L
Malt: Vete malt 1kg
Humle: SAAZ 20g (Pellets)
Jäst: Turbo jäst 25ml (140ml jäser 6kg socker)
Kryddning: Lite socker, sirap, koriander, halv apelsin, skvätt svart vinbär essens, nypa svartpeppar.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Min öl jäser inte?

Inlägg av MurvSneaker »

Hugo123 skrev: ons dec 28, 2022 14:56 Hej!

Igår gjorde jag två satser varav en öl och en mäsk på 5 liter vardera. Min mäsk jäser som bara den men mitt kärl med öl i har väldigt lite aktivitet i jäsröret. Det bubblar i det men inte i närheten av så mycket som på mäsken.

Vad kan jag göra för att få igång ölen? Vet att öl kan ta lite längre att komma igång men jag använde ju turbojäst så känns som den borde hoppa igång direkt.

Ska jag syresätta den mer nu i efterhand?
Ska jag aktivera en skvätt jäst till i vatten och tillsätta?

Volym: 5L
Malt: Vete malt 1kg
Humle: SAAZ 20g (Pellets)
Jäst: Turbo jäst 25ml (140ml jäser 6kg socker)
Kryddning: Lite socker, sirap, koriander, halv apelsin, skvätt svart vinbär essens, nypa svartpeppar.
Lite utanför mitt kunskapsområde... men... Olika jästsorter fungerar bäst i olika situationer. Turbojäst är framtaget för att fungera bäst i en mäsk av sockervatten.
Din vört av malt innehåller lite andra sockerarter så då kanske inte den jästen fungerar optimalt.
Min erfarenhet av att jäsa en vört och mäsk är att vörten alltid behöver lite längre tid på sig för att komma igång. Då har jag använt turbojäst till mäsken och us-05-jäst med vörten.

Så mitt bästa råd är att bara vänta, du har troligen redan de bästa förutsättningarna för dina pågående jäsningar.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster