Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Omtappnig av rödvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Christina Bergström
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis dec 06, 2022 10:36
Utrustning: Saftmaja

Omtappnig av rödvin

Inlägg av Christina Bergström »

Jag har satt vin på röda vindruvor, röda plommon och svartvinbär. Jag använde saftmajan.
Jäsningen har avstannat och jag har tappat pm vinet o hällt bort bottensatsen.
Nu fattas det vin i damejanen, det blir alltså luft där

Jag undrar om man kan fylla på med köpvin, eller kanske det finns något annat sätt?
Kan det bildas ättika om det är för mycket luft i damejanen.
Tacksam för svar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Omtappnig av rödvin

Inlägg av latmasken »

Det finns mycket man kan fylla på med.

Jag föredrar att tappa om strax innan jäsningen avstannat helt så det bildas kolsyra.

Köpevin funkar att fylla med, en del stoppa ner en nylonstrumpa och fyller med glaskulor (strumpan är för att om man släpper ner kulorna rakt av riskerar man att spräcka damejeannen).

Man kan också ta en kolsyrepatron och försöka lägga ett lager koldioxid ovanpå vinet.

Vinäger blir det om det kommer in ättiksyrabakterier, såna finns naturligt i luften men det är inte säkert det kommer in så mycket i damejeannen. Främsta anledningen till att minska luftmängden är att man inte vill att vinet ska oxidera så mycket.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster