Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stark bubbling, men sedan stendött efter 24 timmar (8 månader gammal jäst).

Grundläggande utrustning och teknik.
peppe333
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 05, 2022 0:41

Stark bubbling, men sedan stendött efter 24 timmar (8 månader gammal jäst).

Inlägg av peppe333 »

Jag har tidigare gjort egen jäsning för destillation på vanligt sockervatten men vill nu förfina mina kunskaper genom att göra en veteöl. Jag har använt mig av ale-jäst som gick ut 8 månader sedan men som fortfarande lever (Safeale Wb-06).
När förkulturen var tillsatt började det bubbla som bara den redan efter en timma. Och fortsatte att bubbla starkt i 24 timmar tills det tvärnitade och inte bubblade något på nästan tre dagar. Nu började det bubbla lite med jämna mellanrum, men eftersom jag hade ett halft paket kvar av ganska rejält utgången jäst hällde jag ner allt och nu bubblar det lite mer ofta än tidigare med en takt som liknar den med min tidigare sockerjäsning.
Min fråga är om ni tror det kan varit någon bakterie som kommit in och att det är därför det slutade så tvärt eller att åldern av jästen skulle göra att den har problem att multiplicera sig själv.

(Ölen luktar ialf som jag tror den ska {grönt äpple})

Tusen tack i förväg!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stark bubbling, men sedan stendött efter 24 timmar (8 månader gammal jäst).

Inlägg av latmasken »

Om det började jäsa snabbt var det knappast nåt fel på jästen. I princip räcker det med en jästcell för att det ska börja jäsa. Att man har i mer jäst än så beror på att man vill att jäsningen ska komma igång snabbt så inte andra mikroorganismer hinner föröka sig mer än jästen.

Här har Luc provat med enbart ett korn jäst (scrolla ner för engelsk text)
http://wijnmaker.blogspot.com/2012/10/e ... t-one.html

Fokusera inte på hur mycket det bubblar, mät oechsle istället, lämpligen med ett par dagars mellanrum. Är det samma efter två dagar så har jäsningen avstannat, men minskar det så pågår jäsningen fortfarande. Du kan ha nån liten läcka som gör att det koldioxiden smiter ut där och inte genom jäsröret. Kör man vinhink kan det räcka med ett hårstrå mellan hink och lock för att det ska pysa ut där istället.
peppe333
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 05, 2022 0:41

Re: Stark bubbling, men sedan stendött efter 24 timmar (8 månader gammal jäst).

Inlägg av peppe333 »

Tack så mycket @latmasken!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster