Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Recept på rabarber-bubbel

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Jardgard
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 22, 2022 10:08

Recept på rabarber-bubbel

Inlägg av Jardgard »

Hej Bryggforum,

Min första tråd här och vill dela med mig av mitt första försök på rabarbervin men också mitt första försök på mousseande!
Jag har gjort en mini-sats som just i denna stund ligger och gosar med pectalaset i en hemmagjord 5-liters jäshink.

5-litersjäshink

600 g rabarber (i detta fall frusen)
500 g socker
1 ml Pectalase
1g Vinkrita (slammad)

3 liter vatten

Halvt jästpaket (mousserande)
En kvarts ekspiral

Häll 1,5 l kokande vatten på rabarbern. Krossa rabarbern med lämpligt verktyg (potatisstöt) Vänta tills temperaturen är mellan 40-45 grader. Tillsätt pectalase, vinkritan och ekspiralen och rör om. Sätt på locket och låt stå i 24 h.

Efter 24 h koka upp 1,5 liter vatten och tillsätt sockret. Öppna behållaren med rabarberblandningen och tillsätt sockervattnet. Låt stå tills temperaturen är mellan 25-30 grader och tillsätt jästen. Mät och skriv ner sockermängden med hjälp av en oechsle-vikt/mätare.

Låt stå i 2-3 dagar, sila sedan ut rabarbern, häll upp i ny steriliserad jäshink och låt stå i ytterligare 15-20 dagar under tillsyn.
Kontrollera sedan sockermängden med oechsle-vikt/mätare och se hur lång jäsning som är kvar, alternativt vänta tills satsen slutat jäsa helt och hållet.
Tillsätt eventuellt socker och häll upp i flaska för efterjäsning och kolsyreproduktion. (ifall man väntat till att satsen har slutjäst så tillsäts alltid socker, ca en tesked socker per 75 cl flaska).

Kom gärna med tips på vad som kan förbättras!
Tack o hej.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Recept på rabarber-bubbel

Inlägg av click »

Hej och välkommen till forumet!

Jag har aldrig gjort vin på rabarber, så neutraliseringen av oxalsyran kan jag inte riktigt uttala mig om, men annars låter metoden helt rätt!

Däremot funderar jag på vad du satsar på för alkoholhalt, Rabarber verkar innehålla väldigt lite socker, bara något gram / 100g. Med enbart 500g socker kommer alkoholhalten hamna på ca 6%
Jardgard
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 22, 2022 10:08

Re: Recept på rabarber-bubbel

Inlägg av Jardgard »

Hej, tack för din kommentar!

Jag satt precis och funderade på detta när jag såg att du skrivit.
Har justerat dosen till 800 g rabarber och 900 g socker med 130 g sirap för att få ungefär en alkoholhalt på 16%

Har funderat på smaken av sirap som substitut för socker ett tag och körde en liten dos i denna satsen.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Recept på rabarber-bubbel

Inlägg av click »

Ursäkta, jag läste för snabbt, trodde satsen var på 5l inte 3. Då skulle ju den potentiella alkoholhalten hamna på ca 10% med 500g socker. Om du tillsttter 1kg blir det ju snarare 20% det är ju lite i högsta laget kanske
Basil
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 31, 2021 9:03
Utrustning: saft maja jäst kar

Re: Recept på rabarber-bubbel

Inlägg av Basil »

Hade ett kilo rabarber i frysen , tinade , mixade till smörja, på med socker och vitvinsjäst. Filtrades jäste ut sockret. Provade med lite extra socker men de jäste inte mer. Smakade på resultatet .... vilken miss! Inget som smakade rabarber . Man ska nog ha en blandning av bär o frukt ..... Plommon till exempel . Plommonvin lyckas jämt!
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster