Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nyponvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
maxstark
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jun 08, 2022 21:19

Nyponvin

Inlägg av maxstark »

Hej,
Provade på att göra vin av nypon, resultatet är hittils gott, det ska lagra på flaska i några månader/år. Återstår att se. Provsmakade vid tappning till flaska, smakar starkt vitt vin med smak av nypon, svårt att förklara.

Startvärde 1.120
Slutvärde 1.003
= ca 16%

Ingredienser:
5 kg Nypon, vresros och stenros
19 Liter vatten
6 kg Strösocker
25 gram Citronsyra
200 gram Amerikansk Heavy Ek
3 st PGW "Vit" starkvinsjäst
1 st jässtopp
2 st 30L hinkar
1x BIAB påse
1x humlepåse
1x klarningsmedel "PGW Superklarning"

1. Plockade ca 5kg blandade nypon. Vresros och Stenros. De som fanns i min absoluta närhet.
2. Ränsade bort allt grönt från dem, skar dem mitt itu, behöll kärnorna, krossade dem mellan två skärbrädor för att sedan lägga ner dem i en 30L jäs-hink. Slängde dåliga nypon.
3. Kokade 9 Liter vatten och skållade nyponen. Detta för att bli av med eventuell ohyra.
4. När vattnet väl svalnat lade jag alla nyponen i en BIAB påse och drog åt påsen.
5. Fyllde på med 10 liter kallt vatten. 6 kg strösocker, 25 gram Citronsyra och 200 gram Amerikansk Heavy Ek i en liten humlepåse.
6. 3 st vita påsar PGW starkvinsjäst
7. Detta fick jäsa i 30 dagar, det slutade jäsa redan efter 24 dagar, men lät det dra sig.
8. Tog sedan ur BIAB påsen med nyponen, samt humlepåsen med ekspånen och hällde över i en ny hink
9. tillsatte jässtopp.
10. Jässtoppen fick vara i 2 dygn
11. Bytte kärl till en ny 30L hink, hällde över flera gånger för att minska på kolsyran.
12. Klarningsmedel "PGW Superklarning"
13. Klarningen fick stå i 30 dagar
14. Tappade över till flaskor för långtidslagring.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Nyponvin

Inlägg av LarsU »

Ambitiöst! :)
Det är jobbigt att plocka nypon. Plockade själv nyss till en sats och efter rensning blev det 3.4 kg. Inga stjälkar eller fnas. Frös det först ett par veckor, sen värmde i ugnen till 50 grader. Sen körde jag det i smothie-mixern med lite russin. Stått på jäsning i 3 veckor.
Lite blek vätska så jag ska låta det stå ganska länge innan avsilning.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster