Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur dödar man jäsningen effektivast?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Hur dödar man jäsningen effektivast?

Inlägg av Johh_ »

Hej!

Jag har ett återkommande problem med att mitt vin fortsätter jäsa efter buteljering men jag tycker jag rengör ordentligt och sanerar OCH har i en jäkla massa vinsvavel (två påsar till ca 20 liter vin) när det är dags och det jäst färdigt. De ligger kallt resten av året också kring 10-15 grader och mörkt under huset.

Tips, idéer??
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hur dödar man jäsningen effektivast?

Inlägg av Andy »

Kanske ej är tillräckligt med bara vinsvavel:
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=23668
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Hur dödar man jäsningen effektivast?

Inlägg av Johh_ »

Andy skrev: fre okt 07, 2022 16:02 Kanske ej är tillräckligt med bara vinsvavel:
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=23668
Ok köpte två påsar "Jässtopp" på pgw, varje ska räcka till 23 liter så en påse bör räcka för mig. Antar det ger smak och måste luftas mer ju mer av detta man har i. Men som sagt händer allt för ofta jag råkar ut för "vildjäsning" eller egentligen fortsatt jäsning kanske är rätt formulering.

https://www.pgw.se/jasstopp-for-vin-pase-2.html
Jässtopp för vin (påse 2)
VIKT: 10 G
Kaliumsorbat och vinsvavla. Räcker till 23 liter vin.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur dödar man jäsningen effektivast?

Inlägg av latmasken »

Vinsvavla bildar en gas som så småningom försvinner. Därför kan man t.ex. svavla must för att döda vildjäst innan man börjar jäsa.

Så även om vinsvavla kan användas för att stoppa jäsningen så förhindrar det inte att det börjar jäsa igen.

Jässtoppet innehåller kaliumsorbat som är ett konserveringsmedel som blir kvar i vinet, vilket omöjliggör ytterligare jäsning även om man stoppar i mer jäst.
Basil
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 31, 2021 9:03
Utrustning: saft maja jäst kar

Re: Hur dödar man jäsningen effektivast?

Inlägg av Basil »

Om jäsningen fortsätter betyder det att det fortfarande finns substrat - socker - att jäsa . Du får starkare vin. Om du gör vin på egen frukt och doserar sockret ska du ha en oechslemätare och låta det jäsa färdigt
bryggskolan sid 7.pdf
(59.8 KiB) Nerladdad 36 gånger
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster