Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Analog Termostat.

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
dallebull
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 31, 2022 15:06
Utrustning: Hemmagjord Spiral

Analog Termostat.

Inlägg av dallebull »

Tänkte dela med mig av min "Analoga Termostat" som används till mitt 2kw boost element, som skall bara användas till uppkoket.
Med ett persiennsnöre, rör från klädhängare + lite smått och gott kunde jag använda mig av strömbrytaren direkt från vattenkokaren.

Tanken är att man slår på strömbrytaren, spänner snöret över locket och då vätskan kokar trycker ångan upp locket såpass att snöret spänns och slår av brytaren.
Har en kedja på locket som extra tyngd och värmespridare, i början hade jag lite problem med stopp i spiralen, för mycket isolering och ett lock som blev lite deformerat, så har alltid kedjan där som säkerhet.

Ni kan nog lista ut det mesta utifrån bilderna, bagagestropparna är där för att illustrera att det även fungerar med isolering runt dunken.
a8bi2xycng7r4qc31dycbr9z.jpg
h7ncjm7e73cq1k33ytg5dlqu.jpg
(300w elementet saknas på bilden, ska in med ett nytt, termometern sitter i hålet för det gamla)


Garanterat ingen ny lösning, tycker att jag läst detta nånstans, men är toknöjd med min version :D

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst