Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare med storslagna idéer

Utrustning och teknik.
e.karlsson
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 31, 2022 6:48

Nybörjare med storslagna idéer

Inlägg av e.karlsson »

Hej alla! Har nyligen införskaffat 2 st PGW startkit för mjöd. 2 st av anledningen att jag vill brygga 2 olika satser samtidigt. Tänkte göra det enkelt för mig och följa brygginstruktionen som medföljer, men efter lite sökning i olika trådar har jag förstått att man kan göra det enkelt eller hur svårt som helst.

De första två satserna blir ett lingonmjöd och ett melomel.
Recepten är snarlika, med undantag för smaktillsatserna.

4 liter vätska
1,25 kg honung från lokal biodlare
Lalvin d47
Någon medföljande jästnäring

För lingonmjödet byter jag ut 2 L Vatten mot 2 L jokk bärdryck lingon. En liter innehåller 16,9 % lingonjuice och då jag kör 50/50 blir juiceinnehållet cirka 8,5% per liter.

För melomel byter jag allt Vatten mot 4 L kivik klarfiltrerad äppelmust.

Inget av ovanstående vattensubstitut innehåller konserveringsmedel.

Enligt mina beräkningar där jag räknat på 70% sockerinnehåll i honungen blir 1,25 kg 875 g socker vilket blir 218,75 g per liter.
218,75/17 blir då 12,86 alkoholprocent. Sockerinnehållet i bärdrycken är ytterligare 182 g vilket trycker upp procenten till 15,5% och musten 408 g vilket blir 18,8%. Då jästen självdör vid 14% blir lingonmjödet torrare och melomeln något sötare.

Tänkte göra enligt följande;
Följa pgw insttuktion som innebär en viss session med tillsättning av jästnäring och omrörning etc de första dagarna.
Låta stå 4 veckor, mäta SG
Stå en vecka till, mäta SG, se om jäsning avstannat
Stå ytterligare 3 veckor, för klarning och lagring
Omtappning till dunk, vispa under ytan med mäskroder eller motsvarande för att ta bort kolsyra.
På med jäslock och jäsrör på dunken, låta Stå 4 veckor för klarning
Men sedan, är det orimligt att tro att all kolsyra är borta? Eller kan jag tappa om till flaskor?

Ser ni något som verkar helt orimligt?
Tar gärna emot synpunkter!
e.karlsson
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 31, 2022 6:48

Re: Nybörjare med storslagna idéer

Inlägg av e.karlsson »

De stora frågorna, för att förkorta: (har även ändrat mig lite angående lagringstid)

- Tänker låta det stå i primära jäskärlet 8 veckor, därefter omtappning på nya damejeanne, låta stå 8 veckor till för klarning. Tror ni vispning behövs eller är det en onödig risk? Kan kolsyran vara borta på tre månader efter jäsning?


Planerar redan min nästa sats, ett starkare blåbärs- och björnbärsmjöd med inslag av lönnsirap. Alkoholhalt Beräknad till 18%. Klarar en jäst, ex lalvin ec 1118, ett OG på 1130? Eller är det alldeles för hög sockerhalt? Finns det någon möjlighet att komma upp till 18% utan inpytsningar?

Har också en fråga om restsötman. Tänker smaksätta direkt och jäsa endast en gång ( om det nu är möjligt).
Har gjort två olika recept, ett där restsötman är 1 g per 100 ml. Alltså som en zinfandel. Och ett recept där jag hamnar på 3,73 g per 100 ml. Alltså sötare.

Ni som har erfarenhet, vilken restsötma tror ni mest på, och varför? Tycker zinfandel är ganska sött, men det kanske känns torrt i ett mjöd..

(Mina övriga storslagna idéer innefattar bland annat hjortronmjöd, sommarblomsmjöd, rabarber/fläder, björksavsmjöd och julkryddat äppelmjöd) :idea:
e.karlsson
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 31, 2022 6:48

Re: Nybörjare med storslagna idéer

Inlägg av e.karlsson »

UOODATERING

Blev inget lingonmjöd, valde rabarber istället.

Valde följande recept:
1 burk honung, 500 g
4 liter kivik rabarberdryck
Lalvin D47
Fermaid K

Sattes på jäsning i lördags, 0G 1,070, slutade märkbart jäsa efter 4 dagar. Mätte FG idag, -2,5. ALLTSÅ FÄRDIGJÄST PÅ 6 DAGAR. Kan säker jäsa ner något till, men kommer tillsätta jässtopp, kallkrascha, klarna någon vecka i kylskåp, Tappa om, klarna några veckor till.

680 g socker bortjäst på 6 dagar. 4 egentligen, mätte Sg i onsdags och var runt noll. Men nu -2,5.

Doft:
Fin ton av honung, svag doft av rabarber och vitt vin.
Smak:
Lätt syrlig och frisk och något torr.

Äppelmjödet bubblade på efter 4 dagar, men nu efter 6 dagar har det slutat bubbla. Kommer vänta några dagar sedan mäta SG. Är det då runt noll och god smak kommer jag jäststoppa och kallkrascha för klarning.

Varför går det så snabbt? Jästemp mellan 20-22 grader. Mörkt, med filt över. Tillsatt fermaid k 3 ggr, totalt 6 g till 4 liter. Skakat efter 24 och 48 timmar för att frigöra kolsyra.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Nybörjare med storslagna idéer

Inlägg av MurvSneaker »

e.karlsson skrev: fre jun 10, 2022 19:24 Varför går det så snabbt? Jästemp mellan 20-22 grader. Mörkt, med filt över. Tillsatt fermaid k 3 ggr, totalt 6 g till 4 liter. Skakat efter 24 och 48 timmar för att frigöra kolsyra.
Att det gått så snabbt kan bero på att du givit de bästa förutsättningarna för jästen ska trivas med jästnäringen.
När man skakat frigörs kolsyran som gör det mindre surare när den försvinner. Kanske marginellt men ändå.

Sen har du haft en temperatur som troligtvis stressat jästen något så den hamnat i lite av ett turbo-läge.
Lalvin D47 ska ju ha en jästemperatur på mellan 15-20 grader.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
e.karlsson
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 31, 2022 6:48

Re: Nybörjare med storslagna idéer

Inlägg av e.karlsson »

Ok, det kan ju vara möjligt. När jag googlat på lalvin d47 får jag upp följande:

Desirable fermentation temperature: 15-30°C (59-86°F). 

Så kanske inte stressar jästen, men det jäser väl snabbare ju högre temperatur såklart.

Även äppelmjödet jäst ned till 0 efter 6 dagar. Tillsatte jässtopp, skakade, in I en kyl på 3 grader. Nu efter 24 timmar börjat klarna ganska bra. Ca 1 cm bottensats u 4 liters damejeanne. Ska vänta några dagar till sedan en först omtappning.
e.karlsson
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 31, 2022 6:48

Re: Nybörjare med storslagna idéer

Inlägg av e.karlsson »

MurvSneaker skrev: lör jun 11, 2022 20:49
e.karlsson skrev: fre jun 10, 2022 19:24 Varför går det så snabbt? Jästemp mellan 20-22 grader. Mörkt, med filt över. Tillsatt fermaid k 3 ggr, totalt 6 g till 4 liter. Skakat efter 24 och 48 timmar för att frigöra kolsyra.
Att det gått så snabbt kan bero på att du givit de bästa förutsättningarna för jästen ska trivas med jästnäringen.
När man skakat frigörs kolsyran som gör det mindre surare när den försvinner. Kanske marginellt men ändå.

Sen har du haft en temperatur som troligtvis stressat jästen något så den hamnat i lite av ett turbo-läge.
Lalvin D47 ska ju ha en jästemperatur på mellan 15-20 grader.
Ok, det kan ju vara möjligt. När jag googlat på lalvin d47 får jag upp följande:

Desirable fermentation temperature: 15-30°C (59-86°F). 

Så kanske inte stressar jästen, men det jäser väl snabbare ju högre temperatur såklart.

Även äppelmjödet jäst ned till 0 efter 6 dagar. Tillsatte jässtopp, skakade, in I en kyl på 3 grader. Nu efter 24 timmar börjat klarna ganska bra. Ca 1 cm bottensats u 4 liters damejeanne. Ska vänta några dagar till sedan en först omtappning.
e.karlsson
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 31, 2022 6:48

Re: Nybörjare med storslagna idéer

Inlägg av e.karlsson »

Idag tappat om båda mjöden.

Rabarbermjödet kristallklart. Dags för bulklagring i ca 5 grader i 2 v. Sedan tappning på flaska.

Äppelmjödet inte lika klart, ev. En omtappning till efter 2 v. Vi får se.
e.karlsson
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 31, 2022 6:48

Re: Nybörjare med storslagna idéer

Inlägg av e.karlsson »

Ny uppdatering och summering

Idag buteljerat och provsmakat.
Sammanlagt tid från jässtart till Buteljering 3 v och en dag.

Förvånansvärt bra resultat.

Rabarbermjöd 9,6%
Kristallklar, svag rosa, ljust rosévin
Tydlig doft av honung
Smaken först lätt och klar, sedan tydlig något syrlig och fräsch ton av rabarber och fläder

Äppelmjöd ca 14%
Kristallklart, ljust gult vitt vin
Tydlig doft av Äppel och honung
Tydlig torr äppelsmak

Båda kan vinna på eftersötning.
Gjorde 3 olika varianter med några flaskor av varje. en naturell, en med motsvarande 0,9 g socker per 100 ml och en med 2.7 g per 100 ml. Får se vilken som smakar bäst.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster