Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kemiska förklaringen till att metanol ej kan framställas?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
Kendouy
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons okt 05, 2005 2:00
Ort: Norrland

Kemiska förklaringen till att metanol ej kan framställas?

Inlägg av Kendouy »

Det var värst vad tråden fortsatte utan min vetskap då :P Dock mycket intressant att läsa om vad som faktiskt händer när man försöker behandla metanolförgiftning.

Total_Terror, jag har övertygat henne om att det inte är farligt, nu är det bara den där lilla delen om att hon inte gillar att jag gör olagliga saker eller dricker överhuvudtaget 8O
Användarvisningsbild
Bellman
Bryggare
Inlägg: 105
Blev medlem: fre okt 07, 2005 2:00
Ort: Den Gyllne freden

Kemiska förklaringen till att metanol ej kan framställas?

Inlägg av Bellman »

Svårare att hitta kemiska förklaringar!
Tror att det har att göra med östrogen :lol:
Drick ur ditt glas
se d?den p? dig v?ntar
Användarvisningsbild
schizo
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre mar 04, 2005 1:00

Kemiska förklaringen till att metanol ej kan framställas?

Inlägg av schizo »

jo östrogen har en stor del med det att göra, sedan är ju rumsplanering av stor vikt.


Jag menar det verkar inte som att Kendouy vet var skåpet ska stå. :)
Whiner
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jun 03, 2022 21:06
Utrustning: Jäshink

Re:

Inlägg av Whiner »

Total_Terror skrev: tor nov 24, 2005 2:04
hojt skrev:I en glykos molekyl så har du helt enkelt för lite väteatomer för att bilda metylalkohol.(metanol)
...Det där vet jag inte om du själv vet vad du menar med? En etanolmolekyl har ju 6 väteatomer, metanol endast 4. Förutom att det påståendet var fel, så duger det hursomhelst inte som förklaring till varför metanol inte kan bildas.
Ah, fast du missar att det är fler väteatomer PER kolatom i metanol än etanol, därför är etanol den molekyl som bildas i störst mängd. Då den kräver mindre väte per kol.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster