Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

För lite Kolsyra - Prima en gång till?

Grundläggande utrustning och teknik.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

För lite Kolsyra - Prima en gång till?

Inlägg av nemo74 »

Tjenixen. Jag gjorde en batch Imperial Red som smakade bra.
Jag använde carbonation drops för första gången (för att testa) men läste lite fel på doseringen så det blev lite lite kolsyra.

Tog 1st drop till 50cl som motsvarar 5g socker /L. Jag brukar ta 8g Socker /L annars som jag tycker passar mej bra.

Nu till frågan då..
Skulle jag kunna öppna flaskorna lite snabbt och dra i 1,5g socker /flaska och låta dom stå i 2v till? (Dom har nu stått på flaska 4v.)
Eller blir det fel att göra så?

Tanken är alltså att få mer kolsyra med en andra primning om det funkar så.

Hoppas någon har lite input på detta.. Tack
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: För lite Kolsyra - Prima en gång till?

Inlägg av MurvSneaker »

Om vi bortser från möjligheten att detta kan innebära att introducera bakterier osv...

Jag har ingen egen erfarenhet av detta men jag skulle i detta läget hällt i 2 gr per flaska för att även kompensera för den kolsyra som försvinner när du öppnar flaskan.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster