Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Het vört -> saftfilter -> jäshink

Grundläggande utrustning och teknik.
rocky2
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre nov 19, 2021 12:10
Utrustning: BIAB

Het vört -> saftfilter -> jäshink

Inlägg av rocky2 »

Het vört -> saftfilter > jäshink som svalnar av i ett vattenbad över natten tills jag sprinklar torrjäst över vörten.
(Jag har ingen kylspiral eller liknande)

Kan någon finna ett fel i denna kedja?
Har någon av er testat denna metod och ändrat med goda resultat?

Kan kokande vört föra med sig bismaker från saftfiltret t.ex.?

Är det bättre att låta vörten svalna av sig själv (i min Digiboil) och sen filtrera vörten till jäshinken?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Het vört -> saftfilter -> jäshink

Inlägg av vafan »

Du kan direkt efter kok sätta locket på och låta den svalna i 24 timmar i din digiboil.
Metoden kallas NoChill och du kan göra det på olika sätt, men jag tycker detta är enklast så du slipper hantera kokhet vört som ska föras över till dunk.
Det du måste göra med denna metod är att justera humlegivan(or). Se bifogad bild.

Skippa "filtreringen" utan låt tiden "filtrera" ölet istället.
Bilagor
No_Chill_Hop_Adjust.png
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster