Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Köpa kastrull! - Med tappkran? Patina? Borra själv?

Grundläggande utrustning och teknik.
NisseHult1337
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 20, 2022 19:10

Köpa kastrull! - Med tappkran? Patina? Borra själv?

Inlägg av NisseHult1337 »

Hej!

Tänkte införskaffa en 20l kastrull med tappkran. Frågan är förhållandevis enkel: Vilken av dessa bör jag välja?

Patina - Finare kvalitet på stålet (rostfritt 436) men hål för tappkran måste borras.
Gryta med tappkran - Sämre (?) kvalitet på stålet (201) men genomföring till tappkran färdigsvetsad och good to go

I övrigt har de liknande specs, dvs. Tillverkad i 0,8 mm resp. 1mm rostfritt stål samt inkapslad botten med 4 mm aluminiumkärna.

Länkar till kastrullerna nedan:

- https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... ittel-20-l
- https://www.olkompaniet.se/products/gry ... ran-32000B

Tack på förhand för er hjälp :thumbup:
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Köpa kastrull! - Med tappkran? Patina? Borra själv?

Inlägg av MurvSneaker »

Patina är ett erkänt bra märke. Men att borra själv är verkligen inte kul.

Jag köpte en begagnad gryta som liknar den billigare du listade. Jag har aldrig haft några problem med den i mina 10 st bryggningar. Har har iofs en 35 liters för mina 22-literssatser.

Om du kollar på en 20-liters antar jag att du endast kommer göra satser som inte är större än c:a 15 liter?
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
NisseHult1337
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön feb 20, 2022 19:10

Re: Köpa kastrull! - Med tappkran? Patina? Borra själv?

Inlägg av NisseHult1337 »

Stämmer, det är min tanke i alla fall. Dels på grund av att jag har så litet utrymme att brygga på för.tillfället men främst för att jag läst att det är svårt att få ett ordentligt kok i större kastruller på en vanlig glashäll (ej induktion). Hur ser dina erfarenheter ut?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Köpa kastrull! - Med tappkran? Patina? Borra själv?

Inlägg av MurvSneaker »

Jag har inte provat att koka med min 35-literspå en vanlig glashäll. Jag tror inte heller att det kommer funkar särskilt bra. Möjligtvis om jag använder 2 plattor samtidigt.

Jag har borrat hål i grytan och satt i ett element. Denna: https://www.olkompaniet.se/products/var ... -40-mm-hal
Sen köpte jag en falskbotten som skyddar min BIAB-påse från att få direktkontakt med påsen.

Detta elementet har inga problem med att komma upp i ett rullande kok. Annars kan man alltid rulla in grytan med ett liggunderlag för att minska värmeförlusten från sidorna.
Jag brygger utomhus eftersom jag inte har plats att brygga inomhus.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Mesktomten
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons apr 20, 2022 10:13
Utrustning: Grainfather S40
Ort: Malmö

Re: Köpa kastrull! - Med tappkran? Patina? Borra själv?

Inlägg av Mesktomten »

Nu gav du ju två konkreta alternativ att välja mellan, men... Jag köpte en 32-liters kastrull med tappkran. Funkar visserligen hur bra som helst (förutom svårt att få upp kok även på induktionshäll) men jag ångrar mig varje bryggning att jag inte la till ett par ynka hundralappar och köpte en elektrisk. Typ denna: https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... gryta-27-l
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster