Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygger mig en kolreningsanläggning till min spiralis, råd tas tacksamt emot

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Romskallen
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis feb 08, 2022 10:27
Utrustning: Under uppbyggning

Bygger mig en kolreningsanläggning till min spiralis, råd tas tacksamt emot

Inlägg av Romskallen »

Hallå!

Håller på försöka bygga en reningsanläggning till spriten som kommer komma ur min spiralis och skulle gärna vilja ha lite råd.

Jag ser att de flesta som bygger något mer seriöst använder sig av 40mm vita PP rör, antagligen för att kunna använda Gert Strands röravslut. Jag har gråa 50mm avloppsrör i PP tillgängligt, skulle det gå lika bra att använda?
Jag har en 50 till 40mm förminskning om jag nu inte skulle få ihop något vettigt av/på slut. Back up får ju vara köra på det beprövade från G.S.

Skulle det gå att göra något så enkelt som ett/några hål i botten på ett 50mm röravslut, tror ni?

Hur mycket skiljer det sig mellan vanligt vatten och 50% sprit när det gäller fysiska beteendet? Om jag nu får ihop något som funkar bra med vanligt kranvatten, kommer det då fungera bra även med 50% sprit?

Det jag har till hands är följande:
2*1m 50mm rör
1* 50mm muff dvs skarv för 50mm rör
Förminskning 50mm till 40mm
Multinippel 40mm från Biltema

Jag letade efter en lämplig kran till att kränga in i multinippeln men jag hittade inget varken på Biltema eller Jula. Det finns ju minikranar för tex kopparrör/PEXrör m.m som har utvändig gänga, man kanske skulle kunna gänga fast kranen i multinippeln eller ett röravslut?

Jag vet nog egentligen inte riktigt vad jag vill fråga, känner jag haha.. Vill väl se om någon nyligen har byggt en anläggning och vad dom har använt sig och så om 50mm PP avloppsrör är lämpligt?

Tips om man fixar ett bra avslut som gärna är justerbart är väl gärna mottaget, utan att lägga en beställning på G.S' delar.

Påfyllningsändan funderar ja lite på med.. Dunkar var slut på Biltema och Jula, så en tanke jag har nu är att borra ett lämpligt hål i ett 50mm röravslut, för en PET flaska utan kork, trycka ner den gängade delen i hålet och sedan limma fast flaskan mot röravslutet via "kragen" nedanför gängorna på PET-flaskan, så att limmet inte kommer i kontakt med alkoholen. Sen då använda PET-flaskan som kombinerad behållare och tratt. Som lim har jag dels superlim som jag fattar inte bör komma i kontakt med någon alkohol sedan GS202 akvariesilikon, som för övrigt läcker en jävla massa skit till varmt vatten märkte jag när jag körde spiralisen på bara vatten. Ska det vara så? Ser ju många nämner det som lämpligt att täta med.

Tror ni det hade kunnat funka?

Är medveten om att det enklaste lär vara köpa G.S delar men jag gillar att pilla själv. Känner dock att jag har lite idetorka för tillfället. Likväl så ska jag ändå försöka bygga något egenhändigt. Man kan ju inte vara smidig liksom, vem fan vill vara det.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Bygger mig en kolreningsanläggning till min spiralis, råd tas tacksamt emot

Inlägg av MurvSneaker »

Romskallen skrev: sön mar 27, 2022 17:29 Skulle det gå att göra något så enkelt som ett/några hål i botten på ett 50mm röravslut, tror ni?
Du kommer inte kunna styr hastigheten. Det kan resultera i att du inte får den renhet du behöver.
Läs kolningsinformationen från G.S
Romskallen skrev: sön mar 27, 2022 17:29 Hur mycket skiljer det sig mellan vanligt vatten och 50% sprit när det gäller fysiska beteendet? Om jag nu får ihop något som funkar bra med vanligt kranvatten, kommer det då fungera bra även med 50% sprit?
Vatten rinner lättare genom min nålbentil på min kolningsanläggning.
Romskallen skrev: sön mar 27, 2022 17:29 Jag letade efter en lämplig kran till att kränga in i multinippeln men jag hittade inget varken på Biltema eller Jula. Det finns ju minikranar för tex kopparrör/PEXrör m.m som har utvändig gänga, man kanske skulle kunna gänga fast kranen i multinippeln eller ett röravslut?
Du behöver en nålventil för att kunna styra så att det inte går för fort.

Jag har byggt denna som innebär att det är lättare att styra allt utan att kolfiltret går torrt och skapar kanaler som spriten slinker igenom.
viewtopic.php?f=15&t=24041
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster