Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Allt om kolonnbrännare.
Romskallen
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis feb 08, 2022 10:27
Utrustning: Under uppbyggning

Hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Inlägg av Romskallen »

Hallå!

Är nu på forumet och därav innehar jag en tämligen begränsad kunskap. Håller på pyssla ihop en plastis för att komma igång med brännande men kollar givetvis på mer avancerade saker då jag vill ja ut en renare produkt, helst också betydligt snabbare.

Tittar då på kolonnbrännare av något slag. Frågan som då dök upp är, hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Duger det med ett rakt 54mm rör, som man sedan lödar på en 90* koppling och därefter en förminskning ner till lämplig storlek?

Tänker mig att om det fungerar, skulle kunna vara steg 1 mot en mer avancerad maskin. Jag har oftast tämligen höga krav på prestation när det gäller mina intressen, men det är ju samtidigt kul att utveckla sina apparater.

Fråga numer två, vilken typ av kolonnbrännare är enklast att bygga ihop/enklast att manöverera?

Jag har inte möjlighet att svetsa saker, så utgå ifrån att set är lödning som gäller. Med största sannolikhet koppar som utgångsmaterial.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Inlägg av latmasken »

Du behöver ju alltid en refluxkylare i kolonnen för att den ska bli effektiv.

VM och LM behöver nån form av ventil, men frågan är om man ser ventilen som en del av kolonnen?

PM och CM går att köra utan ventil, men är av naturliga skäl svårare att reglera (det finns en inbyggd tröghet som gör att det är svårare).
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Inlägg av rull_bull »

Du behöver nog läsa på en hel del, det är mycket man måste lära sig för att förstå hur allt hänger ihop.

Om vi bryter ner de olika delarna du behöver så är det följande (utgår från en vm som är lättat att bygga):

Kokaren, denna bit är oftast svårast om man inte köper en färdig.
Lättast är att köpa en färdig, tillval typ 4” tri clamp fill port, element, dränering. Kostar kanske runt 2000-2500kr beroende på tillval.

https://destylatorymiedziane.pl/en/boil ... _size-none

Sen behöver du en lämplig effekregulator. Kanske runt 500kr.

Kolonn 54mm koppar, med dagens priser runt 900kr för 2m
En reflux kylare på toppen av typ 6mm kopparrör (6mm bränslerör från biltema) 249kr

Packning i kolonnen, spp eller skurbollar. Runt 1000-1500kr

En produkt kylare (liebig) runt 400kr kanske
En ventil några hundra.
Sen tillkommer lite kopplingar och så. Säg runt 1000kr.
Lod, fluss, en enkel minibrännare från biltema. Runt 600kr.
Nått sånt på ett ungefär.
Romskallen
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis feb 08, 2022 10:27
Utrustning: Under uppbyggning

Re: Hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Inlägg av Romskallen »

Japp, jag är medveten om att min kunskap är begränsad än sålänge.

Tacksam för svar.

Bakgrunden till frågan var väl att en såkallad potstill eller stripper verkar ju inte vara så mycket mer komplicerad än så, så förhoppningen var kanske att man kan bygga något enkelt till att börja med för att sedan bygga ut apparaten.

Jag tror att nästa bygge blir en spiralis som jag kan bygga kolonn till senare. Så jag går över till det forumet och ställer några frågor där.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Inlägg av latmasken »

Personligen tycker jag det nästan verkar enklare att bygga en simpel VM-kolonn än att bygga en spiralis.

Man ser många inlägg här i forumet om folk som har problem med att få rätt lutning och höjd på spiralen, spiralis verkar mycket svårare att trimma in, och enda möjligheten till styrning är ju i princip PM.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Inlägg av rull_bull »

Romskallen skrev: tor feb 10, 2022 10:52 Japp, jag är medveten om att min kunskap är begränsad än sålänge.

Tacksam för svar.

Bakgrunden till frågan var väl att en såkallad potstill eller stripper verkar ju inte vara så mycket mer komplicerad än så, så förhoppningen var kanske att man kan bygga något enkelt till att börja med för att sedan bygga ut apparaten.

Jag tror att nästa bygge blir en spiralis som jag kan bygga kolonn till senare. Så jag går över till det forumet och ställer några frågor där.
Grejen är att du skriver i ditt första inlägg att du vill ha renare produkt snabbare.

Läxa 1 i den här hobbyn är att det inte finns några genvägar.
Om det hade varit så enkelt att köra en strippern för att få rent så hade ingen byggt kolonner.

För att nå neutralt så behöver spriten ”omkokas” minst 15 gånger eller som man pratar om HETP. I en kolonnbrännare med rätt packning så går detta att uppnå på en körning.
En potstill motsvarar en ”kokning” eller 1 hetp.

Dvs för att få neutralt så skulle du behöva koka om ditt destillat 15 gånger med en stripper/potstill med cuts på varje körning.

Bara för du sätter en bit rör under en din stripper/potstill kylare så blir det inte en kolonnbrännare.

För det krävs packning samt en refluxkylare.

Och det är helt korrekt som latmasken skriver, en vm är det lättaste du kan bygga.
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Hur enkel kan en kolonn vara och ändå fungera tillfredsställande?

Inlägg av tonyclifford »

Jag vill påstå att en CCVM är ännu enklare, ingen ventil men kräver aningens mer bygghöjd.
Det du får inse är att i de flesta typerna (förutom LM) krävs 2 st kylare, en för reflux och en som kondenserar själva produkten, går inte att komma runt det
Själva kolonnen kan du köpa på biltema som Rostfritt polerat rör Ø51mm - 269 kr/m.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster