Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

”Tuffande” kollon

Allt om kolonnbrännare.
Hilda89
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 21, 2019 17:14
Utrustning: VM

”Tuffande” kollon

Inlägg av Hilda89 »

Jag skulle köra min vm idag och när jag kommit upp i temp började det” tuffa”om den så jag avbröt min vad kan det bero på för klent packad kolon eller kanske tvärtom 🤔
Rickmas
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: sön dec 19, 2021 16:38

Re: ”Tuffande” kolonn

Inlägg av Rickmas »

Låter som att du har för hög tillförd effekt/för hårt packad kolonn så kokningen börjar klättra i kolonnen.
Hilda89
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 21, 2019 17:14
Utrustning: VM

Re: ”Tuffande” kolonn

Inlägg av Hilda89 »

Tack för svar
Hmm det är inte effekten som är för hög har kört samma element massvis med gånger det måste vara packningen har haft ur den och gjort rent nyligen
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: ”Tuffande” kolonn

Inlägg av tonyclifford »

Hejsan,
Det sägs kunna bero på att spritångorna kondenserar för fort vilketska vara pga att refluxkylaren är för kall så man skall minska flödet på kylningen.
Den förklaringen verkar i alla fall vara koncensus på amerikanska forum. Sök på column huffing.
Jag har råkat ut för liknande men tyckte inte jag fck styr på det riktigt förutom genom att typ halvera effekten.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster