Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Halvera en sats

Grundläggande utrustning och teknik.
StefanM
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 30, 2022 11:27
Utrustning: Hink i Hink

Halvera en sats

Inlägg av StefanM »

Hej!
Helt ny på detta forum och här kommer min första fråga
Jag tänkte återuppta där jag slutade på 80 talet, då var det några Coopers satser man körde och resultatet va väl sådär. Ni har jag skaffat ett nybörjarkitt hink i hink som kommer vilken dag som helst, med kittet köpte jag min första ölsats ( jag tänkte börja på den nivån) krossade och med humle potionsförpackad antar jag? Satsen är en West Cost IPA jag har förstått att IPA är hyggligt okomplicerad och det är ju också favoriten.
Efter lite velande så valde jag ett ganska liter kitt, jag tror grytan är på 16 liter hinkarna har jag inte koll på men det blir ju grytan som styr. Anledningen var flera men framförallt att set är bryggningen och testa lite olika inte så mycket volym.
Så då kommer tillslut min fråga. Det verkar som 20 l satser är mer eller mindre standard och där verkar det finnas mest att välja på. Min gryta är ju på 16 liter så jag tänkte helt enkelt dela på satsen i 2. Men nu såg jag nån info nånstans att man förändrar proportionerna då.
Stämmer detta? Går det isåfall att tillföra t.wx mer/mindre av någon av ingredienserna så att man uppnår samma resultat som om man kört en hel sats.
Eller har jag bara fattat fel och att det bara ör att halvera rakt av?
:?:
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Halvera en sats

Inlägg av vafan »

När det är så små batcher så tycker jag du kan testa att halvera rakt av utom jästen och "gå därifrån" när du ska göra din nästa batch.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster