Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Konstigt nivå i jäsröret?

Grundläggande utrustning och teknik.
olskarr
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 20, 2021 12:09

Konstigt nivå i jäsröret?

Inlägg av olskarr »

Hej!

Min öl jäser på fint men ser att vattnet i jäsröret kanske inte är som det ska vara, spelar det någon roll att det inte är i nivå med strecken?
Bilagor
IMG_27102021_154955_(1080_x_1080_pixel).jpg
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Konstigt nivå i jäsröret?

Inlägg av temp_wricko »

Eftersom det jäser blir det ett övertryck som flyttar vattnet. Allt är precis som det ska.

Lycka till med din öl!
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Konstigt nivå i jäsröret?

Inlägg av latmasken »

Precis, strecken är för att visa nivån man ska fylla på till när man fyller det innan man sätter dit det.

Egentligen behöver man inte fylla så mycket heller, jag tror faktiskt att strecken är maxnivå. Så länge U-böjen nertill är "igentäppt" så räcker vattnet.

Har man i för mycket vatten så skvätter det över. Det är inget direkt problem så länge den jäser, men om temperaturen sjunker efter att jäsningen avstannat så kan luft börja gå baklänges i jäsröret. Är det då för mycket vatten i det kommer lite av det vattnet att åka ner i ölen, vilket kan ge risk för infektion.

Jag kör alltid med "sterilt" vatten i jäsröret för säkerhets skull (kokat, hällt på flaska och avsvalnat). Även om det inte kommer vara sterilt särskilt länge efter att man hällt i det så är det en enkel extra åtgärd för att minska risken.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst