Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spara din jäst i kylen flera år - avancerad jästhantering

Grundläggande utrustning och teknik.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Spara din jäst i kylen flera år - avancerad jästhantering

Inlägg av vafan »

Kan man spara jäst i flera år utan att den "dör" - ja det går med destillerat vatten.

Kanske inte så enkelt men det går faktiskt att spara sin jäst i kylen flera år.

Vad som behövs:

4 laboratorieflaskor (100 ml) med lock att förvara jästen i (eller liknande).
Jag delar upp en påse Wyeast jäst i 4 flaskor, vill man bara förvara i ett kärl så krävs större.

PBW eller liknande rengöringsmedel
Star San eller liknande desinfektionsmedel
Destillerat vatten – finns på apoteket
Wyeast jäst - humlegården
Skalpell (knivskaft + sterilt skalpellblad)
Brännare med veke alt gasolbrännare
Nitrilhandskar / engångshandskar
Målartejp + penna

Vill man minimera risken att få in bakterier i jästen kan man köpa alt bygga ihop ett dragskåp.

Hur jag gör och lite förklaringar:

Först rengörs flaskorna och locken med PBW – följ anvisningarna hur man rengör och sköljer ur.

Startar brännaren

Vid hantering utav jästen så behöver man bränna bort eventuella bakterier/damm i luften där man hanterar överföringen för att minimera att bakterier följer med in i flaskan. Jag använder ett dragskåp vilket jag har byggt ihop med MDF-skivor, datorfläktar (utsug), led belysning och ett plastglas.

Efter det så desinfekterar jag flaskorna och locken med Star San, jag använder en blomspruta.

Använd engångshandskarna.

Wyeast har separerat jästen och näringen (lilla påsen inuti förpackningen) därför föredrar jag Wyeast jäst.

Spruta jästförpackningen med Star San där du ska öppna, glöm inte baksidan också.

Fyll flaskorna med sterilt vatten ca 2cm.

Öppna jästförpackningen med ett sterilt skalpellblad.

Häll jästen (ej näringspåsen) fördelat ner i de 4 flaskorna och lägg på locken snabbt.
Med lite träning så lär man sig göra detta snabbt.

Klistra på en bit målartejp och skriv datum och vilken jäst, lägg sedan in den i kylen för förvaring i flera år.

När ni vill använda jästen så gör en förkultivering några dagar i några steg innan, läs här hur ni gör en förkultivering: https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=2&t=12512

Jag har sparat en jäst ca 5 år för att testa och den fungerade perfekt, normalt så kanske jag har min jäst i kylen ca 1 år eller kortare.

Fördelen med detta är att jag kan nu spara min jäst i fler år och behöver inte känna mig pressad att brygga en öl innan datumet på jästen går ut.
En annan fördel teoretiskt är att jag kan från ett paket jäst få ca 20 bryggningar, eftersom jag även återanvänder min jäst efter jäsning utav öl ca 5ggr.


Humlegårdens artikelnummer
Laboratorieflaska 100 ml: 8252
Brännare med veke: 820010
PBW 450 g: 8553
Star San 236 ml: 8562
https://shop.humle.se/Wyeast
BIAB+NoChill Nuff Said!

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster