Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Den FÖRBANNADE bottensatsen i flaskorna

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Den FÖRBANNADE bottensatsen i flaskorna

Inlägg av Drake »

Nu har jag buteljerat min första omgång vin (på körsbär, gjort från grunden). Jag hade ganska mycket bekymmer med bottensatsen. Tyckte att det blev väldigt mycket för en så liten sats vin (10-12 liter). Tappade om en gång, klarnade och lät det stå länge. Det blev kristallklart. Skumt nog hann det grumla till sig igen, för när jag skulle buteljera var vinet helt grumligt igen. Jag testade att använda superklar och på ett dygn blev det klart igen (tyvärr försvann mycket av den vackra färgen, men det fick gå). Jag buteljerade, men av de 10-12 litrarna blev det bara 9 flaskor till slut.

Nu till det verkliga problemet. Trots att jag var så noggrann och trots att vinet var kristallklart när jag hällde upp det på flaskor, ser jag nu att det är en rejäl rand av bottensats i nästan alla flaskor. Så otroligt tråkigt! Förutom att det ser väldigt tråkigt ut (man vill ju inte ge bort en sådan flaska), förstör det smaken på vinet? Bör jag öppna flaskorna igen, hälla upp i en ny hink och tappa om? Synd på korkar och foliehättor, men hellre slänga dem än att mitt vin blir odrickbart.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Den FÖRBANNADE bottensatsen i flaskorna

Inlägg av ranald »

Du behöver inte orora dig. Jag har buteljerat vin som jag tyckt varit kristallklart, men ändå fått en liten bottensats. Det är svårt att med blotta ögat avgöra om det finns partiklar kvar i vinet eller inte. Men det har inte inverkat på smaken, när jag ska dricka vinet dekanterar jag och skippar bottensatsen. När jag ger bort en sådan flaska rekommenderar jag detsamma. Ingen har klagat hittills eller vägrat ta emot flaskan... :)
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Re: Den FÖRBANNADE bottensatsen i flaskorna

Inlägg av Drake »

Åh, det var skönt att höra! Tack!

Jag fick en tanke om att ifall någon flaska skulle visa sig blir grumlig och tråkig att dricka som vin, kanske den blir god att göra någon drink på i stället. Typ blanda med en skvätt vodka och kanske någon läsk med körsbärssmak. Så gör det inget att den inte är helt klar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster