Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Russin och spån i rödvin?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Öman
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 29, 2021 19:44
Utrustning: 20l dunk

Russin och spån i rödvin?

Inlägg av Öman »

Hej! :)

Jag undrar om russin öpplöttna i varmt vatten, och kanske körda med stavmixer, skulle kunna ge litet mer karaktär till en billig rödvinssats?

Detta är mitt första försök, sedan jag var tonåring för fyra decennier sedan. Den enda gpngen då, slutade med ett sjukt sött och alkoholstarkt vin, som vi fick helvetisk huvudvärk av. Fast vi hade väldigt trevligt. Dunken stod i ett ganska varmt pannrum med en gaspanna.

Jäsröret blev ett skämt, för jäsningen blåste ur allt vatten.

Hursomhaver, satt vi i pannrummet och rökte cigarrer, blev stupfulla, och fick helvetisk huvudvärk dagen därpå.

Nu tänker jag mindre socker. Men karaktär är väl aldrig fel?

Alltså undrar jag omrussin som fått "blöta upp sig" i kokande vatten, och att man sedan kör det med stavmixer, kan bidra till mer intressant smak?

Och vad sägs om uppkokade täljspån av eneträ? Eller björk?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Russin och spån i rödvin?

Inlägg av latmasken »

Du behöver inte krångla så mycket, det är bara att slänga i russinen i början av jäsningen.

Tänk på att du måste räkna med sockret från russinen bara.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Russin och spån i rödvin?

Inlägg av HackKing »

Ekspån är vad man brukar använda, rostade. Finns på bryggeributiker.
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst