Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

recirkulering av BIAB-gryta

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
turbo100
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 11, 2020 7:14

recirkulering av BIAB-gryta

Inlägg av turbo100 »

Hej,
Jag har en 70-liters gryta som jag nu köpt en 400 Micron BIAB-påse till från http://brewinabag.com.
Jag har två element som ger ca 2kW köpta här:
https://www.storagrytor.se/shop/product ... meelement
Elementen styrs av en PID MC901.
Cirkulationen under mäskning är som vanligt, tar ut vört i botten av grytan - en falskbotten strax över elementen så inte påsen bränner, pumpar upp till locket där det sitter en liten spridare.
Jag har temp-probe med ett dykrör i locket som styr PID'en.

Behöver jag isolera grytan tror ni eller kan jag ha den oisolerad?
(Jag är inte så förtjust i isolering pga rengörning så nån krona i el-kostnad är OK)
Jag tänker att elementen och cirkulationen ska ta bort behovet av isolering.
Tänker jag rätt?

Behöver jag röra om i grytan under mäskningen eller klarar cirkulationen det?
Tacksam för input!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: recirkulering av BIAB-gryta

Inlägg av latmasken »

Du blandar ihop finessen med att ha isolering när man mäskar utan att tillföra värme. Där pytsar man ju i vatten och sen låter det stå, då vill man ju att det ska hålla värmen så länge som möjligt,

När du har element så är ju främsta vitsen med isolering att minska förlusterna så du inte får så mycket värme i rummet. Om det behövs eller inte beror ju på rummet. Blir det bastu när du mäskar så man nog isolering hjälpa lite.

Det är inte så svårt att göra en enkel isolering av liggunderlag som man sätter fast med ett spännband. Enkelt att ta bort när man ska diska.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: recirkulering av BIAB-gryta

Inlägg av click »

En annan stor fördel med isolering är att det förkortar tiden det tar att få mäsken att koka vilket troligtvis inte är helt försumbart när du skall använda en 70l gryta. Jag brukar använda ett gammalt täcke eller några gamla handdukar som isolering :lol:

Edit:
Såg att du frågade om omrörning också, det skall du nog inte behöva och till och med försöka undvika, en stor fördel med att cirkulera vörten är att du bygger upp en maltbädd som filtrerar sig själv så du får en klarare vört.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst