Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

smaksättning

Allt om kolonnbrännare.
Picard
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 17, 2021 11:24

smaksättning

Inlägg av Picard »

Hej

Funderar på att montera en " 2" 51mm OD64mm Soxhlet Extractor for distillation " på kolonnen för att få ut lite mer smak.
Min fråga är var på kolonnen den gör sig bäst ? Apparaten är under konstruktion och består för närvarande av rostfri öltunna på 30 l med 2x 1500w element monterade. tri clamp 2" rör 50 cm och sedan ett 40 cm rör sedan en 45 böj och ett 35 cm rör där reflux spiralen sitter.
Funderar på att sätta den innan 45 böjen på 40 cm röret. hoppas ni förstår vad jag menar.

Micke
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: smaksättning

Inlägg av Kusken »

Du får nog förklara vad det är och hur den används och varför. Jag har aldrig hört talas om det.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Picard
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 17, 2021 11:24

Re: smaksättning

Inlägg av Picard »

Hej

Tanken är att ångorna ska gå igenom den och ta smak av innehållet i cylindern i mitten . Googla på "51mm OD64mm Soxhlet Extractor for distillation"
Så ser man hur den ser ut. Den är i rostfritt och säljs på aliexpress. Finns liknande för gin smaksättning. Jag vet inte så mycket om den själv. Som sagt kolonnen är under byggnation och jag leker med lite idéer.
Grundtanken är att framställa calvados så jag tänkte köra utan fyllning i kolonnen för att få ut så mycket smak som möjligt.

Micke
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: smaksättning

Inlägg av Kusken »

Den där är väl för att smaksätta med kryddor eller liknande tror jag. Som nån typ av ginbasket. Ska du göra calvados är det potstill som funkar bäst. En tom kolonn blir samma sak. Tre rundor i potstillmode så blir det bra.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Picard
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 17, 2021 11:24

Re: smaksättning

Inlägg av Picard »

Hej

Ok man ska kanske inte krångla till det i onödan.
Som glad nybörjare undrar jag vad som egentligen menas med att köra 3 gånger. Tar du bort den första decilitern och den sista häller tillbaka resten och kör igen :?:

Micke
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: smaksättning

Inlägg av Kusken »

Första gången blir det en ren strip. Alltså full effekt hela tiden. Du kan ta bort det allra första, och sen kör du tills du har typ ingen alkohol i det som kommer ut. Brukar betyda att du har lowine med 20-30 %. Sen kör du detta en gång till, en "spiritrun". Då kan du göra lite grova cuts på heads . Det finns lite olika metoder och åsikter om hur detta ska göras. Personligen brukar jag bryta när jag är nere på ca 15-20% i papegojan. Sen späder jag ner till ca 40% och kör en gång till. Då gör jag noggranna cuts både på heads och tails. När du kör tredje varvet kan det löna sig att hälla i lite koncentrerad äpplejuice i kokarn. Det förstärker äppelkaraktären på ett trevligt vis. Ett annat sätt är att köra med plattor eller med thumper. Med thumper kan du strippa med äppelresterna i thumpern.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Picard
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 17, 2021 11:24

Re: smaksättning

Inlägg av Picard »

Tackar nu börjar det klarna ! :idea:
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: smaksättning

Inlägg av click »

En sån där soxhlet extraktor används inte riktigt till destillation på det sättet vi diskuterar här.
Det är en väldigt smart apparat, men slutprodukten är tänkt att rinna tillbaka ner i kokkärlet. Dessutom används dom för att dom är väldigt effektiva, så om man inte vill göra tinkturer eller väldigt starka extrakt är det nog inte helt rätt för smaksatt sprit.

Här har du en väldigt bra video som förklarar hur dom funkar:


Principen är densamma för den du länkade till. Jag tror den främst är tänkt till att extrahera aktiva ämnen ur en viss ört som inte är laglig i Sverige :lol:
Picard
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 17, 2021 11:24

Re: smaksättning

Inlägg av Picard »

Har spanat en hel del på thumpers. Förutom att ha mäsk i dom ser det ut att fungera fint att ha dom som smaksättare. Fylla den med frukt etc.
Det finns en hel del klipp på youtube om detta. Jag håller nog med om att en soxhlet extraktor inte är det bästa sättet. Man får helt enkelt prova sig fram lite. Man kan kanske få till ett mellanting mellan en soxhlet... och en ginbasket :idea:
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster