Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäsk

Världens enklaste brännare.
Jockelang
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jan 15, 2021 16:54
Utrustning: Plastbrännare

Mäsk

Inlägg av Jockelang »

Hej bryggvänner. Tänkte prova på plastbränning efter ett brygguppehåll på 25 år.
Satte mäsk för 7 veckor sen och det bubblar fortfarande i jäsröret var 20: sek typ.
Det är turbopure 48 blandat enligt recept.
Dunken stod först 5 veckor i ca: 12 c sen ställde jag den i ca: 20 c men det ger sig inte.
Hur länge kan det hålla på 🤔
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mäsk

Inlägg av latmasken »

Enklast är väl att mäta oechsle?

Det kan bubbla i jäsröret av andra anledningar än att det jäser, t.ex. om temperaturen sakta stiger (då utvidgas luften i kärlet och pluppar ut genom jäsröret).
Jockelang
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jan 15, 2021 16:54
Utrustning: Plastbrännare

Re: Mäsk

Inlägg av Jockelang »

Jo, kanske får köpa en sådan mätare.
Blev bara lite brydd för vad jag kan minnas från förr så blev dunken tyst på nån dryg vecka, willes turbo använde jag sist det begav sig.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Mäsk

Inlägg av MurvSneaker »

Om du inte har en oechslemätare kan du smaka på mäsken.
Om de fortfarande smakar sött, har det inte jäst klart.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster