Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

_Smaken_?

Utrustning och teknik.
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

_Smaken_?

Inlägg av Jezapan »

Hej!

Jag är novis på det här med att jäsa hemma, men funderar på att ge mig på någon form av cider (har ett vin som står och puttrar nu).

Jag har läst ett antal trådar här där folk beskriver att de använt köpejuice för att göra sin cider/äppelvin - och min fråga gäller inte om det funkar. Jag gissar att det mesta som innehåller socker kan jäsas till någon form av alkoholhaltig dryck...
Min fundering gäller snarare hur det _smakar_.
Jag vet ju att de sorterna som används vid ciderframställning är av andra sorter än de man äter eller gör juice av, och att de också smakar mycket annorlunda.
Så, hur smakar dessa cider eller viner som är jästa på köpejuice? Min _gissning_ är att de blir rätt fattiga i smaken när sockret har jäst bort - men jag _vet ju inte...
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: _Smaken_?

Inlägg av ranald »

Det blir en lättdrucken cider utan någon särskild karaktär. Den kan uppfattas som att den saknar kropp. Men, jag rekommenderar att du provar, så har du något att jämföra med framöver. :)
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: _Smaken_?

Inlägg av Jezapan »

ranald skrev: tor dec 17, 2020 15:37 Det blir en lättdrucken cider utan någon särskild karaktär. Den kan uppfattas som att den saknar kropp. Men, jag rekommenderar att du provar, så har du något att jämföra med framöver. :)
Lite som jag misstänkte, då... 😊
Kan man hjälpa upp det med lite olika bär, tro?
Har en fundering på att koka ihop lite fryst ”bärmix” och lingon och låta jäsa tillsammans med äpplejuicen. Skulle det ge lite mer kropp?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: _Smaken_?

Inlägg av ranald »

Jadå.
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: _Smaken_?

Inlägg av Jezapan »

Förslag på lämplig jäst för en kolsyrad cider gjord på dessa ingredienser?
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: _Smaken_?

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Jezapan skrev: fre dec 18, 2020 23:15 Förslag på lämplig jäst för en kolsyrad cider gjord på dessa ingredienser?
Champagnejäst :thumbup:

Lördagsskål från Gösta
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: _Smaken_?

Inlägg av RadarEnt »

Om du tänker göra tio liter kan du ta 15 pkt koncentrerad juice. Om jag minns rätt behövs då inget extra socker.
Det finns ciderjäst att köpa.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: _Smaken_?

Inlägg av ranald »

Koncentrerad äppeljos innehåller i storleksordningen 100g socker per liter koncentrat, vilket ger strax under 6% ABV fullt utjäst.
SteffeV2
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 20, 2020 14:57
Utrustning: Ciderutrustning

Re: _Smaken_?

Inlägg av SteffeV2 »

Har gjort på Bravo, ciderjäst, blåbär och lite ekspån. Inte färdig men verkar lovande! Dock inte som med riktig must!!
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: _Smaken_?

Inlägg av Jezapan »

ranald skrev: sön dec 20, 2020 13:01 Koncentrerad äppeljos innehåller i storleksordningen 100g socker per liter koncentrat, vilket ger strax under 6% ABV fullt utjäst.
Men man brygger väl inte cider på rent juicekoncentrat?
Jag läste i ett svar jag fick i en annan tråd att man räknar ut teoretisk alkoholhalt genom att dividera sockerhalten (g/l) med 17 - och jag antar att det är så du har räknat här?
Min vidarefundering blev då; om jag brygger på drickfärdig juice - blir alkoholhalten verkligen inte högre än knappa 0,6% (vilket den teoretiska uträkningen ger)? Och hur gör de riktiga ciderhusen i England och Frankrike för att brygga cider med en alkoholhalt på 4-5% - för de får väl inte tillsätta varken socker eller alkohol och fortfarande kalla det cider? Eller har de extremt kolhydratrika äppelsorter i sin process?
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: _Smaken_?

Inlägg av Jezapan »

Tänkte vidare:
Använder de enzymer (pectolas) som bryter ner frukten och frigör mer kolhydrater som kan jäsa, och därför får en högre alkoholhalt än de annars skulle få?
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: _Smaken_?

Inlägg av Jezapan »

Jag var lite dum igen... :doh:

Du menade naturligtvis 100 g/l i drickfärdig juice (från koncentrat)!
Jezapan
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2020 18:14

Re: _Smaken_?

Inlägg av Jezapan »

RadarEnt skrev: lör dec 19, 2020 22:03 Om du tänker göra tio liter kan du ta 15 pkt koncentrerad juice. Om jag minns rätt behövs då inget extra socker.
Det finns ciderjäst att köpa.
Om jag räknar rätt, så ger det en alkoholhalt på ca 8,8% fullt utjäst - stämmer det?
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: _Smaken_?

Inlägg av RadarEnt »

Men inte kommer väl jag ihåg vilken alkoholhalt det blev. Det är nog en 7 - 8 år sedan jag gjorde någon ciderliknande produkt. Det gick åt som smör i solsken på några evenemang där folk fick smaka.
Du får blanda till en sats med 12 pkt och mäta och räkna. Blir det för svagt tömmer du i något pkt extra.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster