Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stötkokning i enkel potstill/glasapparat

Potstills, essensbrännare och strippers
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Stötkokning i enkel potstill/glasapparat

Inlägg av Sucram »

Jag är på gång att bygga en potstill av en mjölkkanna men i väntan på det arv som skulle finansiera inköpen till bygget så har jag köpt en fem liters e-kolv som jag ställer på spisen och som kyls med en kopparspiral i en gammal jästunna.

Nu har jag kokat om 40 procentig sprit som jag tidigare gjort i plastbrännaren. Denna sprit smakade illa p.g.a. för mycket ekspån och av dåliga spritessenser och vid de tre första omkoknngarna gick allt bra, det tog ca 2 timmar att få ut knappt 2 liter 70 % sprit av 4 liter 40 -45 % "mäsk". Idag började dock apparaten att stötkoka - alltså från inga bubblotr alls till ett kokutbrott ca 2 ggr/minut. Apparaten stod på samma kokplatta med samma värme och innehöll lika mycket mäsk som de tidigare gångerna. Jag lät kokningen fortsätta och det var inget fel på produkten.

Nu undrar jag varför detta hände - min ena teori är att kylspiralen satt snett och att det därför bildades ett högre tryck i apparaten och att det gjorde att den stötkokade, en annan fundering är om denna sprit som skulle kokas om hade för hög alkoholprocent (om nu det spelar någon roll). När volymen i glaskolven hade sjunkit till ca 2 liter stabiliserades kokningen och stötandet avtog.

Någon som har tips och idéer?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Stötkokning i enkel potstill/glasapparat

Inlägg av Andy »

Vet ej varför. Men då jag körde FOA med E-kolv så hjälpte det att lägga i exempelvis en mutter i E-kolven för att förhindra stötkokning. Lägg i den försiktigt då E-kolven är fylld (kasta inte ner den med våld då den är tom - glaset kanske spricker då)
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Stötkokning i enkel potstill/glasapparat

Inlägg av Sucram »

Tack för svaret, det ska jag testa nästa gång. Jag tror annars att jag har hittat felet och jag tror att trycket från en sned spiral kan vara en orsak. Jag testade att koka 25-procentig mäsk idag och jag var noggran med att sätta spiralen helt rakt och dessutom slog jag i en halv deciliter rapsolja i mäsken och allt fungerade jättebra. I morgon ska jag testa med en mutter i kokkärlet istället för rapsolja så får vi se hur det går. :)
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Stötkokning i enkel potstill/glasapparat

Inlägg av Sucram »

Nu har jag testat med mutter i glaskolven och det funkade men allra bäst funkade det med några ek-chips i kokaren. Problemet är löst. :thumbup:
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Stötkokning i enkel potstill/glasapparat

Inlägg av Frater_Frag »

En rostfri skurboll i pannan fungerar också bra. Själv så kör jag med FOA och Biltemas 25L:s gryta, stålbollen tog bort alla tendenser till stötkokning.
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Stötkokning i enkel potstill/glasapparat

Inlägg av Sucram »

Ok, tack för svaret. :thumbup: Nu fungerar allt, jag kör en rågwhisky nu som är gjord på 3 kg rågmalt och 2 kg kornmalt. Mäsken blev väldigt svag så jag slog i en skvätt 50% sprit i kokaren och produkten är förjäkla god. Det här är riktigt roligt men jag längtar efter att komma igång med 30-literskokaren.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster