Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utspädningsuträknare

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av ranald »

Gallon skrev: mån aug 17, 2020 8:05 Frågan kvarstår; är värdet vikt- eller volym-procent som jag ser?
Kolla beskrivningen på den här: https://www.mixhuset.se/hembryggning/vi ... -vinometer. Om du mäter med din på samma sätt lär det säkerligen vara volymprocent.
Gallon
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre aug 07, 2020 8:49

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av Gallon »

MurvSneaker skrev: ons jul 08, 2020 16:25 Jag kanske tänker helt galet... Men enligt dessa galna tankar så...
Om man vill ha en volymprocent, vilket de flesta vill, borde det vara helt rätt att blanda 1 liter 80% sprit med 1 liter vatten för att få 2 liter 40% sprit.
Jag förutsätter då att den 80%-iga spriten har samma temperatur som vattnet.

Viktprocent är det väl inte så många som använder längre?

Om man sen kyler ned den färdiga blandningen, skulle volymprocent kanske ändras något men jag gissar att man inte känner så stor skillnad när den i tages en kväll i goda vänners sällskap. :D
Helt otroligt att folk inte läser liksom. Du gör samma tankevurpa som 90% av alla spädningskalkylatorer gör på nätet. 1 + 1 blir INTE 2 när det gäller alkohol och vatten. Läs en del av inläggen ovanför ditt egna så ser du.
Hade vi bara hållit oss till viktprocent hade ju världen varit mycket enklare...men icke, saker ska krånglas till med fakking volymprocent!

Är det någon som vet om det är en rät linje mellan 789 gram per liter för ren etanol till 1000 gram för liter för rent vatten? I så fall kan man ju enkelt göra en kalkylator för volymprocent själv. Är det inte en rät linje så blir allt krångligt igen....

Edit: Just det, tack för svaret ovan ranald
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av Toffeln »

Det är ungefär som att ta en halv hink grus och en halv hink sand och blanda dessa, det kommer inte bli en full hink. Samma sak händer med sprit och vatten fast med betydligt mycket mindre sand och grus. Så har jag fått det förklarat för mig en gång i tiden. För personligt bruk räcker det nog gott att höfta med 50-50 och en alkoholmätare ;-)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster