Går det inte att bygga såhär.
Nippel - slangstump - JG koppling - slang - kolsyra? Då slipper du använda tången och kan dela i JG kopplingen om den behöver vara delbar. Det finns övergångar mellan diverse storlekar och de är till för gas.
Är den slangen för gas?
Försök installera en övertrycksventil i fatet. Det är tråkigt om regulatorn får fnatt och skickar in nästan 6 bar i fatet, min övertrycksventil fungerade inte. Allt gick bra men det kunde slutat illa.
Kul med idéer och bilder. Fortsätt så, det är en del av det roliga i hobbyn.
kolsyra partyfat
Re: kolsyra partyfat
Hej Toffeln!Toffeln skrev: ↑ons aug 05, 2020 0:00 Går det inte att bygga såhär.
Nippel - slangstump - JG koppling - slang - kolsyra? Då slipper du använda tången och kan dela i JG kopplingen om den behöver vara delbar. Det finns övergångar mellan diverse storlekar och de är till för gas.
Är den slangen för gas?
Försök installera en övertrycksventil i fatet. Det är tråkigt om regulatorn får fnatt och skickar in nästan 6 bar i fatet, min övertrycksventil fungerade inte. Allt gick bra men det kunde slutat illa.
Kul med idéer och bilder. Fortsätt så, det är en del av det roliga i hobbyn.
Jag är en sån som ofta fastnar på saker och ting så när den lite hårdare slangen fanns som förslag vid regulatorn så tog jag den också men självklart borde jag tagit en något mjukare slang så hade säkert slangklämman funkat bättre Däremot så kan man köra både vätska och gas i den enligt Humlegårdens sida.
Tyvärr måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar? Varför ha en JG-koppling mitt i slangen? Vilken typ då? Jag kommer nog inte att kolsyra flera fat samtidigt men det är för det du menar va?
kolsyratub med regulatorn och slang från regulatorn direkt till nippeln i fatet om jag bara gör en i taget.
Att svetstången sitter där är ju för att hindra att nippeln kläms ur bungen och ner i fatet. När man väl har tryck i fatet så kanske nippeln trycks fast inifrån av det men vågar inte prova.
Så du tror att manometern kan vara en billig riskabel sort? Hmm, undrar om den går att kolla/kalibrera på nåt sätt
Sätter den på bildäcksventilen såklart! Där vet jag ju vad jag har. Köper man en bung med säkerhetsventil så är ju de ställda till 2,5 bar och då håller garanterat fatet för det. Jag kommer nog sällan gå över 2. Man får se till att fatet är väl kylt innan trycksättningen.
Men du har såklart rätt. 6 bar(n) kan bli riktigt farligt.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst