Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Långsamt jäsning och konstig smak

Utrustning och teknik.
1151rehn
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön okt 05, 2014 20:24

Långsamt jäsning och konstig smak

Inlägg av 1151rehn »

Drog igång en sats mjöd den 24/6 och den drog inte igång ordentligt. Tillsatte jästnärsalt och det satte igång igen. Det stannade av igen härom veckan, Mätte öx och det var 1.020(start var 1.067). Tillsatte mer jästnärsalt och idag kunde jag inte hålla fingrarna borta och mätte igen. Nu var det 1.016. förra mätningen var där en väldigt kraftig jäst doft och lite halvskum smak. Denna gången var lukten värre. När jag öppnade kärlet stack det i näsan som när man rapar kolsyra och det går genom näsan. Luktar jäst. Smakar inte gott till en början men efter några sekunder kommer det fram lite honung och alkohol. Efter en stund i mätglas så försvann doften och även smaken. Dock inte helt. Det är alltså oangenämt till en början och sedan blir det bättre. Jag är mest orolig att det har blivit dåligt. Tråkigt att behöva hälla ut 20 liter.

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster