Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare

Allt om kolonnbrännare.
Bamsee
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 12, 2020 20:19
Utrustning: ?

Nybörjare

Inlägg av Bamsee »

Har lagt upp en bild kan någon förklara hur jag ska gå till väga med processen och koppla in elen ska ha båda doppvärmare via termostat eller bara ena.förstår att övning ger färdighet men lite hjälp att komma igång tack i förhand.
Bilagor
14F11E01-7997-44D4-BCB8-AEAF3E962A8D.jpeg
Bamsee
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 12, 2020 20:19
Utrustning: ?

Re: Nybörjare

Inlägg av Bamsee »

Kom inte med i bilden har X2 värme element
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Nybörjare

Inlägg av click »

Välkommen till forumet!

Det där var en unik pjäs, ser ut som en blandning av en FOA och en labmaster, nån med mer koll på dom brännartyperna på forument kan säker säga bättre vad det är och hur man kör den bäst, snygg är den iallafall :D

Innan du börjar borra hål i kokaren och kopplar in elementet skulle jag rekommendera att göra en provkörning, köp en spisplatta på en loppmarknad eller dra ut spisen så du får plats under fläkten. Den ser ut att vara rätt liten så det funkar nog ok att köra den med extern platta.

Vad det gäller rören skulle jag säga:

1. Kylvatten ut.
2. Kylvatten in.
3. Sprit ut.

Testa att håll för #2 och blås i #1, så kan du se om dom är ihopkopplade.

Som sagt testkör först, så du får lite känsla för den, så kan du uppgradera med värmeelement senare. Du skall inte ha någon termostat, det är utdaterad information, så det där lilla vredet kan du nog skippa.

Har den någon packning i locket? Annars får du tillverka en.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nybörjare

Inlägg av Andy »

Någon typ av ponu gissar jag på att det är.

https://lh3.googleusercontent.com/proxy ... hPnrZ5Ttbk
Bamsee
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 12, 2020 20:19
Utrustning: ?

Re: Nybörjare

Inlägg av Bamsee »

Made in FINLAND nog är det fin hantverk har haft deb i 30 år och nu ska den provas .när jag tittar i det grova röret så ser jag rund pri
DFCB045A-E43E-48A7-904A-340AB613F747.jpeg
1529DBEB-C7AE-4E51-A560-27C7A871AD43.jpeg
E0A0E894-45D6-4014-A0A8-2D0F82FB03CA.jpeg
cka och när jag känner med fingrarna så är den ur klippt på två sidor tror att det finns flera sonna efter varandra men man kan inte ha någon fyllning i kolonen ?.till värme elementen så är de färdiga hål så måste köra med dom till och börja med vill inte Svetsa igen dom innan jag vet om den är något att satsa på för att kunna reglera värmen så kopplar jag in termostaten men ska jag ha givare uppe i kolonnen eller i messen. Blåste i rören och det som du sa.tacksam för alla tips så kommer jag igån lite lättare och behöver inte göra alla misstagen
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Nybörjare

Inlägg av click »

Aha, Ponu, dom har jag hört talas om, men vet inget om direkt, du kan nog googla dig till hur man kör den.

Ingen aning med fyllning, men rostfria skurbollar är ju ett populärt och bra alternativ.

Som sagt, använd inte termostaten, den kommer bara ställa till problem. Du skall ha en effektregulator istället. Men med två element kanske du inte behöver någon. Vad är det för effekt på dom?

Kan du skruva in elementen, har du något att täta dom med?
Glöm inte att jorda kokaren när du kopplar
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster