Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralis som fryser

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Enyxion
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 28, 2020 4:25
Utrustning: Spiral brännare

Spiralis som fryser

Inlägg av Enyxion »

Tjenare, är nu tillbaka för att göra ännu ett korkat inlägg :mrgreen: Som ni kan se på mitt förra inlägg så hade jag problem med min nya spiralis (vet att den ser förjävlig ut) Har nu bytt hink så den är helt tät. problemet är att även när mäsken blir mellan 75-80 grader så kommer ingenting ur spiralen. den blir varm en bit för att sedan kylas ner igen. drar jag på mer effekt så blir hela varm men kyls ner efter en stund. någon som har koll på vad de kan vara? vad jag kan se så går spiralen upp hela tiden och ner hela tiden. Nu till den roliga biten. när jag stänger av den och tar lös spiralen så börjar de droppa några droppar sprit. vad gör jag för fel egentligen? :evil:
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spiralis som fryser

Inlägg av Andy »

Ur vilken ände av spiralen kommer dropparna när du tar bort den?


Pröva att isolera stigar-delen
Enyxion
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 28, 2020 4:25
Utrustning: Spiral brännare

Re: Spiralis som fryser

Inlägg av Enyxion »

Tjenare, de kommer från kyl delen, Hade den isolerad tidigare men då ville den inte alls bli varm :P
Enyxion
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 28, 2020 4:25
Utrustning: Spiral brännare

Re: Spiralis som fryser

Inlägg av Enyxion »

Nu har jag dragit igång den så jag hör att de kokar i kärlet, men nu puffar de typ ur röret. men kmr fortfarande ingen sprit.
Enyxion
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 28, 2020 4:25
Utrustning: Spiral brännare

Re: Spiralis som fryser

Inlägg av Enyxion »

Börjar bli riktigt less på dethär, fick den att börja droppa, genom att dra upp den över 100 grader. under de så vägrar de komma nått och spiralen kyls ner. Det kom ut 30% sprit som blev 10% när jag renade den.
Gösta Von Finkel
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 04, 2020 12:05

Re: Spiralis som fryser

Inlägg av Gösta Von Finkel »

Enyxion skrev: ons jul 01, 2020 22:14 den blir varm en bit för att sedan kylas ner igen. drar jag på mer effekt så blir hela varm men kyls ner efter en stund.
Kyls ner? Då måste det antingen vara spöken eller att värmeelementet slår av. Jag röstar på det senare.

Vänligen
Gösta
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spiralis som fryser

Inlägg av Andy »

Är du säker på att mäsken är utjäst?

Hur lång är stigardelen respektive kyldelen på spiralen?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralis som fryser

Inlägg av latmasken »

Enyxion skrev: tor jul 02, 2020 2:28 Börjar bli riktigt less på dethär, fick den att börja droppa, genom att dra upp den över 100 grader.
Dra upp vad över 100 grader?

Mäsken kokar vid sin kokpunkt, när mäsken kokar går det inte att få temperaturen högre än dess kokpunkt. Så hur kan du få upp nånting över 100 grader?
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster