Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.

Favvoj?st eller den turboj?sten du tycker ?r b?st?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
Pocenten
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: lör jul 19, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Pocenten »

Bra detektivarbete där, tror det finns mycket att utforska och en hel del mygel som vi kan få fram.
Har sett vissa små "essenstillverkare", familjeföretag som har exakt samma sorter som välkända märken (skumt :? ), hittar inga exempel nu men återkommer senare när jag får tid.

Med gemensamma krafter borde vi kunna få lite mer klarhet i hur den här branchen igentligen är uppbyggd.

Har varje varumärke lagt år av forskning för att få fram marknadens klart bästa produkt :?:
Användarvisningsbild
UncleVito
Bryggare
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 15, 2004 2:00
Ort: Bakom soffan

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av UncleVito »

Mixermans jäst från ÖB har funkat hyggligt för mig, värda sina 14 spänn. Sketbillig!
"En alkoholist ?r en person som dricker mer ?n sin l?kare."
Tasteman
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jan 31, 2019 23:23

Re: Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Tasteman »

Är ju några år sen denna var aktiv, finns kanske nån nyare tråd angående jäst, samma tillverkare men olika namn! Fått fram mer om det? Jäst generellt ... Vad kör ni med?

M v h Tasteman
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Swedish Pride »

kör bara med bröd jäst, up till 10%, funkar at gå upp till 16% men inte något jag gör
Tasteman
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jan 31, 2019 23:23

Re: Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Tasteman »

Ok, just nu kör jag med guldturbo 6kg, häxan 8 kg och pure 8 kg. Häxan lät jag stå sist till den klarnade 18 dagar och 18%. Hade några guld 6kg och låg, så körde dom med, 4 dagar och nu är det nästan klart, pure är första gången nu, är uppe i 14 dagar nu, den är väldigt grumlig och söt i nu, ca 18-19 % ligger den på.

M v h Tasteman
Kuknacke
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jan 24, 2019 19:22

Re: Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Kuknacke »

Kom ni fram till om man skulle använda 6 eller 8 kg’s jäst om man skulle nöja sig med 6 kg socker? Tycker det var en bra fråga. Undrar även om det är bättre att tillföra de sista sockret efter några dagar istället för allt på en gång? I så fall varför?
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av nyfiken77 »

Min erfarenhet av 6 VS 8 kg´s jäst är att 8 kg har svårt att jäsa ur allt socker.
Sist använde jag Willes 8 kg, testa då med 7 kg socker. Lät den stå och klarna i 9 dagar, efter att jag tillsatt klarningsmedel.

Resultatet var som vatten. Slutprodukten blev mycket bra.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster