Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjortronmjöd, alkoholmätning??

Utrustning och teknik.
Metalhead
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons mar 18, 2020 18:36

Hjortronmjöd, alkoholmätning??

Inlägg av Metalhead »

Tjena, har återigen för två veckorsen dragit igång 3 omgångar med mjöd, likt förra gången glömde jag att start OE1...
Tror mig ha ett hum om hur man räknar ut detta värdet men rådfrågar här ändå! :roll:

1 Omgång med 10 liter vatten, 3,5 kilo honung samt 950gram hjortron.
1 Omgång med 10 liter vatten, 3,5 kilo honung samt 950gram björnbär/hallon.
1 Omgång med 9 liter vatten och 4,5 kilo honung som ska eftersötas efter jäsning.

Fråga 1
Hur funkar det att använda sig av uträknat OE1 när man tillsatt 950 gram bär efter att jäsning tagit fart?

Fråga 2
Ökar bären alkoholstyrkan eller kommer det likt i en bål att dra åt sig alkohol?

Bären har värmts upp till ca 75-80 grader celsius i 10 minuter och sen låtit svalna innan jag blandade ner det i satsen.
Anledningen till att jag frågar är för att jag tänkt stoppa jäsningen vid önskad alkoholhalt, tacksam för svar! 8)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Hjortronmjöd, alkoholmätning??

Inlägg av Toffeln »

Bär innehåller mycket vatten samt relativt lite socker och kommer således sänka alkoholhalten.

Edit. Dra åt sig alkohol? Va? Lägg av.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hjortronmjöd, alkoholmätning??

Inlägg av AirQ »

Gammal seglivad myt att bären suger åt sig alkohol, ungefär samma som att det blandas kräkmedel i köpesprit :)
Kan va så att alkohol sätter sig fast på ett bär och därför kan smaka alkohol, men den suger inte åt sig det så förlusten är nog rätt minimal.
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst